Jaguar E-Pace 2.0 P300 HSE R‑Dynamic

- 8 september 2018

Uitdagende markt

De markt voor sportieve SUV's heeft zich in de afgelopen jaren snel ontwikkeld. Vooral de Duitse concurrentie heeft niet stilgezeten. Er moet van goede huize worden gekomen om een bres te slaan in dit ijzersterke geweld van onze Oosterburen. De Jaguar dient niet alleen te overtuigen met goede rijeigenschappen of een geslaagd design maar ook de prijs is van belang. Instappen bij de E-Pace doe je voor een bedrag van 48.800 euro. Je rijdt voor dit bedrag de D150 2.0 die al als instapper redelijk compleet is aangekleed.

Recentelijk heeft Jaguar de benamingen voor hun auto's aangepast. Achterop de testauto prijkt een plaatje met P300. De P staat voor Petrol en de D uiteraard voor Diesel. In het gamma van de E-Pace vinden we drie dieselmotoren en twee benzinemotoren. Alle motoren beschikken over vier cilinders en een motorinhoud van twee liter. De benzinemotoren zijn in alle gevallen gekoppeld aan de automatische transmissie van ZF. Bij de dieselvarianten kan ook gekozen worden voor een handbak. De testauto waar wij mee op stap zijn, is de meest aangeklede variant. Met een beginprijs van 88.160 euro rij je de HSE uitvoering, die alle vier de wielen aandrijft; enkel de D150 is verkrijgbaar als voorwielaangedreven model.

Echter, voor het genoemde bedrag zijn we nog niet klaar. Met een R-Dynamic pakket, exterieurkleur 'Borasco Grey' en het 'Mars Red' geperforeerde Windsor leder zitten we rond een bedrag van meer dan een ton. Even slikken dus. Voor dit geld heb je het meest aangeklede model met alle opties aan boord. Het blijft heel veel geld voor deze auto, maar er is geen enkele directe concurrent die zo veel vermogen en sportiviteit biedt als deze E-Pace.

300 pk
221 Nm
243 km/h
6,4 s
9,3 (8) l/100km
181 g/km
E
22%
€ 48.800
€ 102.702
€ 1.883 / maand
€ 286 - € 327 / kwartaal