Nieuwe C4 Picasso nu ook Grand
Een verrassing mag je het niet noemen, maar een belangrijk toevoeging op het modellengamma is het wel. Citroën heeft de Grand C4 Picasso onthult, de zevenzitter van eerder onthulde C4 Picasso. Naast allerlei praktische gimmicks, is de uitstoot voor het in Nederland belangrijke model interessant. De zuinigste versie stoot slechts 98 gram CO2 per kilometer uit. Uitzonderlijk laag voor zo'n grote auto.
De buitenmaten zijn praktisch gelijk aan het huidige model, maar de wielbasis is fors gegroeid. Het laat zich raden dat vooral de binnenruimte hier flink van profiteert. Citroën claimt de grootste ruimte in zijn klasse op de tweede en derde zitrij. Doordat de portieren groter zijn, moet de instap naar de achterste rij duidelijk verbetert zijn.
Zoals we gewend zijn van de Fransen zien we digitale klokken die verwerkt zijn in een 12 inch HD-scherm. Daarnaast, of beter gezegd daaronder, is er ook nog een 7 inch touchscreen waar alle belangrijke functies uit de traditionele middenconsole mee kunnen worden bediend. In het multimediasysteem zitten zelfs apps verwerkt, waarmee bijvoorbeeld het goedkoopste tankstation in de buurt gevonden kan worden.
Het verbruik bij dit soort grote jongens is meestal niet mals, maar ook daarin heeft de grote Citroën stappen gemaakt. De auto is ruim 100 kilogram lichter geworden dankzij het nieuwe platform en andere materialen. Met de e-HDi 90 in combinatie met de nieuwe elektronisch bediende zesversnellingsbak komt het verbruik op 3,8 liter per 100 kilometer, wat bij diesel betekent dat er slechts 98 gram CO2 per kilometer wordt uitgestoten. We zijn persoonlijk erg benieuwd naar de versnellingsbak, omdat de vorige generatie geen vriend van ons was. Verder komen er nog een e-HDi 115 (105g CO2) en een BlueHDi 150 (110g CO2) beschikbaar. De benzinerange wordt vertegenwoordigd door een 120pk en een 155pk sterke THP motor.