26 juli 2012

Tourneo Custom: meer dan een busje

Je hebt MPV's, waar een behoorlijke groep autoliefhebbers al niet zoveel van moet hebben, maar daarna komen nog de personenbusjes. Meestal met een vooral heel functioneel uiterlijk en een x-aantal stoelen erin. Ford brengt nu echter de Tourneo Custom op de markt. In de basis een Transit, de bedrijfswagen van Ford, maar er is niet beknibbeld op ex- en interieur.

Het uiterlijk is volgens hetzelfde Kinetic Design als de personenauto's van Ford die de laatste jaren op de markt zijn gebracht. Opvallend zijn de trapezoïde grille, de oplopende lijn op de zijkant en diverse kleine designelementen. De Tourneo is als acht- en als negenzitter beschikbaar. Ook kan er gekozen worden tussen een korte wielbasis van 4,97 meter of een lange wielbasis die nog 37 centimeter meer meet. Met name de bagageruimte achter de derde zitrij is gebaat bij deze extra lengte.

Zoals het een peoplecarrier betaamt, zijn de stoelen achterin flexibel verstel- en inklapbaar. Ten eerste om het comfort voor de inzittenden te verhogen, maar ten tweede om met grote bagagestukken wat speelruimte te hebben. Het dashboard is van diverse gemakken voorzien die voor een personenauto al heel gewoon zijn geworden, maar waar dit type auto vaak nog van verstoken bleef. Denk hierbij aan allerlei connectiviteit met bijvoorbeeld bluetooth-apparatuur, maar ook een achteruitrijcamera en lane departure warning behoren tot de mogelijkheden.

De Tourneo Custom is alleen leverbaar met een 2.2 Duratorq TDCi, maar wel in drie varianten; 100, 125 en 155 pk. In combinatie met de handgeschakelde versnellingsbak en het standaard start-stopsysteem moet een verbruik van 6,9 liter per 100 kilometer voor de lichtste variant mogelijk zijn.