Peugeot 308 GTI

Jan Westerhof - 12 oktober 2010

De grip

De nieuwste GTI is weliswaar minder gefocust dan zijn voorgangers, Peugeots kennen en kunnen komt wel degelijk tot uiting als je de 308 GTI met gezwinde spoed over een bochtig traject blaast. Het behoorlijke gewicht van bijna 1.400 kg lijkt te verdwijnen, zodra je een potje gaat hoeken. De auto heeft een enorme grip en dat wordt pas heel laat in onderstuur omgezet. Qua bediening mocht het wel wat beter, want de besturing is eigenlijk te licht - hoewel het gevoel wel toeneemt als de auto eenmaal ingestuurd is - en de pook maakt net te lange slagen om snel te kunnen schakelen. Het onderstel is echter zeer communicatief, maar toch net ook weer net niet hard genoeg om de scherpte en strakheid van de meeste concurrenten partij te bieden. Daarbij moet worden aangetekend dat de 308 GTI een groot stuk comfort heeft behouden en slechts op korte oneffenheden wat straf is. De 308 GTI laat zien dat Peugeot terecht faam heeft verworven met het ontwikkelen van dergelijk gebalanceerde onderstellen.

200 pk
275 Nm
235 km/h
7,7 s
8,4 (6.9) l/100km
159 g/km
F
22%
€ 31.900
€ 33.700
€ 618 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Lexus CT 200h Business Line

  • Nissan Leaf

  • Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm Limited Edition Sport

  • Mazda 3 2.2 CiTD Business+

  • Ford Focus 1.6 TDCi Econetic Trend

  • Audi A3 Sportback 1.4 TFSI Ambition Pro Line +

  • Citroën C4 Berline 1.6 THP Exclusive

  • Renault Mégane 1.9 dCi 130 Privilège

  • Lancia Delta 1.6 16V MultiJet Argento

  • 2017 - Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDi 130 S&S GT Line

  • 2016 - Peugeot 308 GT 2.0 BlueHDi 180

  • 2015 - Peugeot 308 GTi 1.6 e-THP 270

  • 2014 - Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI Blue Lease Executive

  • 2014 - Peugeot 308 1.6 e-HDi Active

  • 2013 - Peugeot 308 1.6 THP 125 Première

  • 2011 - Peugeot 308 1.6 eHDi Active

  • 2009 - Peugeot 308 CC 1.6 THP Féline

  • 2008 - Peugeot 308 SW 1.6-16V VTi XS Première

  • 2007 - Peugeot 308 XT 2.0-16V HDiF