Peugeot 308 GTI

Jan Westerhof - 12 oktober 2010

De XSI

Het grote pluspunt van de 308 GTI is zijn prijs. Voor de dikke 33 mille die de testauto moet opbrengen is zelfs een navigatiesysteem en xenonverlichting aan boord. Bovendien speelt ook de GTI de grote troef van de 308 uit: ruimte. Desalniettemin zijn de eigenschappen die een GTI kenmerken aan boord: de 308 GTI is snel, dynamisch, soms zelfs uitdagend en ziet er dik - lees: bijzonder smaakvol - uit. Het is alleen zo dat de bekendste concurrenten allemaal net even een tandje scherper en sneller presteren. Concluderend maakt dat de 308 GTI nog steeds tot een heerlijk smaakvolle 'hot hatch', maar de benaming GTI gaat iets te ver. Peugeot had beter een andere traditierijke naam kunnen herintroduceren: XSI.


Fotografie: Martijn Koevoets

  • Stijlvolle verschijning
  • Opzwepende motor
  • Neutraal weggedrag met veel grip
  • Niet echt een GTI
  • Lange slagen pook
  • Straf onderstel op korte oneffenheden
200 pk
275 Nm
235 km/h
7,7 s
8,4 (6.9) l/100km
159 g/km
F
22%
€ 31.900
€ 33.700
€ 618 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Lexus CT 200h Business Line

  • Nissan Leaf

  • Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm Limited Edition Sport

  • Mazda 3 2.2 CiTD Business+

  • Ford Focus 1.6 TDCi Econetic Trend

  • Audi A3 Sportback 1.4 TFSI Ambition Pro Line +

  • Citroën C4 Berline 1.6 THP Exclusive

  • Renault Mégane 1.9 dCi 130 Privilège

  • Lancia Delta 1.6 16V MultiJet Argento

  • 2017 - Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDi 130 S&S GT Line

  • 2016 - Peugeot 308 GT 2.0 BlueHDi 180

  • 2015 - Peugeot 308 GTi 1.6 e-THP 270

  • 2014 - Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI Blue Lease Executive

  • 2014 - Peugeot 308 1.6 e-HDi Active

  • 2013 - Peugeot 308 1.6 THP 125 Première

  • 2011 - Peugeot 308 1.6 eHDi Active

  • 2009 - Peugeot 308 CC 1.6 THP Féline

  • 2008 - Peugeot 308 SW 1.6-16V VTi XS Première

  • 2007 - Peugeot 308 XT 2.0-16V HDiF