Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid Business Intro Sport

Max Veldhuis - 28 juli 2019

Hoofdzakelijk zakelijk

Waar Toyota bij het exterieur van de Corolla TS kiest voor een radicale koerswijziging in het ontwerp, valt dat in het interieur alleszins mee. Hier overheerst vooral de zakelijkheid, de sportiviteit wordt enigszins op de achtergrond geplaatst. Dat neemt niet weg dat er ook hier een behoorlijke vooruitgang is geboekt ten opzichte van de Auris. Het design en de afwerking zijn goed voor elkaar, waarbij rode stiksels en de opvallend vormgegeven sportstoelen zorgen voor de broodnodige frivoliteit. Ook is er aandacht voor detail: de subtiele aluminium details zijn bijvoorbeeld voorzien van een reliëf. De layout van het interieur past voor het overige binnen een trend die veel fabrikanten de laatste tijd lijken te volgen: zoveel mogelijk digitaliseren, met als voornaamste wapenfeit in het midden een groot scherm dat boven het dashboard uit torent. Over de werking van de multimedia hebben we reeds het één en ander vermeld in de test van de hatchback: de interface oogt verouderd en de mogelijkheid voor Apple CarPlay ontbreekt. De stembediening werkt echter goed en de audio van JBL weet de klanken van verschillende genres zuiver ten gehore te brengen.

We gaan er eens even goed voor zitten. Eenmaal achter het stuur van de Corolla valt meteen op dat de zitpositie een stuk beter voor elkaar is dan bij menig ander model van het merk. De sportstoelen pakken je lekker vast en zitten comfortabel. Wel is het zo dat met name op lange ritten merkbaar wordt dat de zitting wat aan de korte kant is en niet echt optimaal steun biedt aan de bovenbenen. Het voornaamste wapenfeit van de Touring Sports is natuurlijk zijn extra ruimte op de achterste zitplaatsen. De 6 cm langere wielbasis ten opzichte van de hatchback zorgt ervoor dat uw redacteur comfortabel achter zichzelf kan zitten. Om de bagage van de extra personen op de achterbank fatsoenlijk te kunnen herbergen, is de ruimte in de kofferbak toegenomen tot 598 liter. Dit is keurig in de pas met wat de concurrentie in dit segment te bieden heeft. De elektrische achterklep van de Corolla TS is overigens niet van een afstandje te openen; alleen wanneer je vlak achter de auto staat, kun je jezelf met een druk op de knop van de sleutel toegang verschaffen tot de kofferbak.

180 pk
190 Nm
175 km/h
7,9 s
6,1 (3.9) l/100km
89 g/km
A
22%
€ 24.995
€ 37.855
€ 694 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • MG 5 115 kW Luxury Long Range

  • Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale

  • Peugeot 308 SW HYbrid 225 e-EAT8 GT Pack Business

  • Seat Leon Sportstourer 1.4 TSI e-Hybrid FR

  • Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line Business

  • Kia ProCeed 1.5 T-GDi DCT7 GT-Line

  • Skoda Octavia Kombi 1.5 TSI First Edition

  • Kia Ceed Sportswagon 1.4 T-GDi DCT7 ExecutiveLine

  • Hyundai i30 Wagon 1.4T DCT Premium

  • Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 7-DSG Ambition Business

  • Renault Mégane Estate 1.6 dCi 130 GT-Line

  • 2019 - Toyota Corolla 2.0 Hybrid Premium