Suzuki Celerio 1.0 DualJet Exclusive

- 16 maart 2015

Een trede hoger

Afscheid nemen van een icoon wordt door veel autofabrikanten verafschuwd. Alle opgebouwde naamsbekendheid zou in één keer verloren kunnen gaan. Maar een naam moet wel nog de juiste associatie opwekken; de Nissan Qashqai is geen Almera genoemd omdat het een compleet andere auto is. 

Dit geldt ook voor de opvolger van de Alto. Hoewel bijna iedereen dit model kent, is toch voor een andere naam gekozen door Suzuki. Deze auto moet in Europa namelijk niet alleen de Alto, maar ook de Splash vervangen. 
Een prettige bijkomstigheid is dat de naamgeving gelijk wordt getrokken met andere werelddelen, waar de kleine Japanner allang Celerio heet.

De nieuwe Suzuki Celerio is dan ook een echte wereldauto, wat de ontwikkelingskosten enorm heeft doen afnemen. Natuurlijk is per continent de auto wel aan de eisen van het publiek aangepast. 
Of deze strategie zijn vruchten afwerpt en wat voor invloed dit heeft op de aanschafprijs hebben wij onderzocht door te rijden met de nieuwe Suzuki Celerio.

68 pk
90 Nm
155 km/h
14,0 s
5,1 (3.6) l/100km
84 g/km
A
22%
€ 9.999
€ 12.329
€ 226 / maand
€ 55 - € 63 / kwartaal
  • Toyota Aygo 1.0 VVT-i X-CITE

  • Opel Karl 1.0 ecoFLEX Edition

  • Renault Twingo SCe 70 Expression

  • Citroën C1 e-VTi 68 Airscape Feel Edition

  • Peugeot 108 1.0 e-VTi Allure TOP!

  • Skoda Citigo 1.0 Greentech Elegance

  • Mitsubishi Space Star 1.2 Instyle CVT