Suzuki Celerio 1.0 DualJet Exclusive

- 16 maart 2015

Volwassen rijgedrag

Tijdens het rijden wordt pas duidelijk waarom boven dit artikel de naam 'een trede hoger' prijkt. De auto rijdt erg volwassen en schakelt fijn. De koppeling heeft een vaag aangrijpingspunt, maar wanneer dit eenmaal overwonnen is valt pas op dat vergeleken met de Alto het rijgedrag enorm verbeterd is. Door het lagere gewicht voelt de auto in stadsverkeer zeker niet traag aan. Daarbuiten moet de auto wat hoger in de toeren om snelheid te maken, maar dit doet de driecilinder met alle gemak. Bij het wegrijden trilt de motor wel erg en dit wordt ook doorgegeven in het interieur. Deze trillingen worden tijdens het rijden een stuk minder, maar de binnenspiegel beweegt ook tijdens het rijden veelvuldig. Dit komt het rijcomfort niet ten goede, wat een schaduw werpt op het verder fijne functioneren van de motor.

Het onderstel is een stuk minder stoterig dan dat van de Alto, maar niet zo goed als dat van de Splash. Oneffen wegdek wordt voldoende weggefilterd. In de praktijk is de auto, zelfs met de grote wielen, behoorlijk comfortabel en is er niet het idee dat er iets tekort gekomen wordt. De fabrieksopgave is bij lange na niet gehaald, maar voor fotomomenten is ook veel van de auto gevraagd. Een testverbruik van iets minder dan 1 op 20 is dan netjes te noemen. 

68 pk
90 Nm
155 km/h
14,0 s
5,1 (3.6) l/100km
84 g/km
A
22%
€ 9.999
€ 12.329
€ 226 / maand
€ 55 - € 63 / kwartaal
  • Toyota Aygo 1.0 VVT-i X-CITE

  • Opel Karl 1.0 ecoFLEX Edition

  • Citroën C1 e-VTi 68 Airscape Feel Edition

  • Peugeot 108 1.0 e-VTi Allure TOP!

  • Skoda Citigo 1.0 Greentech Elegance