Sympathiekeling
Met de modelwijziging trekt Mazda de namen van de uitvoeringen ook gelijk met het rest van het gamma. De standaarduitvoering heeft niet eens een naam, maar biedt je wel volledige ledverlichting, elektrisch verstelbare buitenspiegels en een usb-aansluiting. Voor airco betaal je 750 euro extra, wat maakt dat de instapper met airconditioning en 75 pk voor 18.240 euro de showroom verlaat. De 90 pk versie komt minimaal in de uitvoering Comfort en biedt dan al airco en cruise control voor 18.690 euro.
Het kan natuurlijk altijd luxer, met de geteste Luxury-uitvoering bijvoorbeeld. Niet alleen krijg je dan stoel- en stuurverwarming én een zelfdimmende binnenspiegel, het geeft je ook de mogelijkheid om het i-Activsense veiligheidspakket af te nemen. Actieve cruise control, dodehoekhulp en de adaptieve led-koplampen met de uitgebreide grootlichtassistent zijn dan aanwezig. Op de testauto is dit pakket aanwezig en ook de navigatie (500 euro) is geplaatst. Het maakt dat de totale consumentenprijs op 23.490 euro uitkomt, maar dan heb je niets meer te wensen over.
Of de aanpassingen die Mazda heeft doorgevoerd voldoende zijn om een relevante speler te blijven in het B-segment, moet blijken. Je koopt/leaset de auto in ieder geval niet voor zijn ruimte, dat moge duidelijk zijn. Maar met zijn verdiensten op het gebied van veiligheid, efficiëntie, rijgedrag en luxe afwerking weet de Mazda 2 wederom veel sympathie te verwerven.
- Mild Hybrid-techniek voor zuinig resultaat
- Nog steeds een fraai interieur
- Up-to-date qua veiligheidsuitrusting...
- ...alleen op duurdere uitvoeringen te verkrijgen
- Achterin nog steeds krap
- Geen armsteun
Citroën ë-C3 44 kWh Max
Skoda Fabia 1.0 TSI 95 PK Business Edition
Hyundai i20 1.0 T-GDi 48V Premium
Dacia Sandero TCe 100 Bi-Fuel Comfort
Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic
Honda Jazz 1.5 i-MMD Hybrid Executive
Opel Corsa 1.2 Turbo 100 pk GS Line
Peugeot 208 1.2 PureTech 100 6MT GT Line
Renault Clio TCe 100 R.S. Line