Niet voor de ruimte
De auto is voorzien van een geüpdatet multimediasysteem, dat inmiddels overweg kan met Android Auto en Apple Carplay. Het systeem blinkt verder niet uit in een snelle respons op de aanraakcommando's - tijdens het rijden is het bedienen van het touchscreen zelfs helemaal niet mogelijk. Gelukkig vind je nog steeds een controller tussen de voorstoelen waarmee je gemakkelijk door de menu's kunt bladeren. In de praktijk werkt dat veel fijner dan het touchscreen. Bovenop het dashboard vind je een head-up display, mits je het i-Activsense pakket hebt aangevinkt of voor de meest luxe Signature uitvoering hebt gekozen.
Al bij de eerste kennismaking viel ons op dat de Mazda 2 zich niet tot de ruimste auto's in zijn segment mag rekenen. Inmiddels zijn er nieuwere -en daarmee vaak grotere- concurrenten bijgekomen en verdwijnt de 2 steeds meer naar de achterhoede. Tenminste, als het om ruimteaanbod gaat. Voorin zit je prinsheerlijk, maar op de achterbank weet de auto geen overtuigende hoeveelheid hoofd- en beenruimte te bieden. De kofferbak is met 280 liter inhoud wel ruim voldoende te noemen. Voor meer ruimte in een B-segment Mazda ben je overduidelijk aangewezen op de CX-3.
Citroën ë-C3 44 kWh Max
Skoda Fabia 1.0 TSI 95 PK Business Edition
Hyundai i20 1.0 T-GDi 48V Premium
Dacia Sandero TCe 100 Bi-Fuel Comfort
Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic
Honda Jazz 1.5 i-MMD Hybrid Executive
Opel Corsa 1.2 Turbo 100 pk GS Line
Peugeot 208 1.2 PureTech 100 6MT GT Line
Renault Clio TCe 100 R.S. Line