Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDi 130 S&S GT Line

- 29 juni 2017

Minder inhoud, meer vermogen

Onder de motorkap van de door ons gereden 308 ligt een splinternieuwe dieselmotor. Met een inhoud van slechts anderhalve liter, maar met toch 130 pk is hij daarmee een goede keuze voor de veelrijder. Op dit moment is hij enkel te verkrijgen met een handgeschakelde zesbak, maar later dit jaar is het mogelijk om de splinternieuwe achttraps automaat aan te vinken op de optielijst. Vanaf dat moment zal de 10 pk zwakkere 1.6 HDi het veld ruimen. Eenmaal onderweg in het bergachtige landschap blijkt de motor een fijne metgezel. Ondanks zijn beperkte inhoud heeft hij een soepele loop en begint hij niet tegen te sputteren als je niet terugschakelt naar de voorgestelde versnelling als je een haarspeldbocht neemt. Ook de geluidsproductie - of eigenlijk het gebrek daaraan - maakt indruk. Uiteraard hoor je bij een stevige acceleratie duidelijk dat je met een zelfontbrander onderweg bent, maar op cruise-snelheid is het heerlijk stil. Het gemiddelde verbruik is nog niet bekend, aangezien het een splinternieuw motorblok betreft. Tijdens de test is geen gemiddeld verbruik gemeten - gezien de cyclus waarin we vooral bergop en bergaf reden - maar toch verwachten we een laag verbruik. Dit zal zeker lager zijn dan de motor die hij op den duur vervangt, gezien zijn soepele loop. De auto is daarbij erg prettig in de omgang, waarbij de goede mix tussen comfort en sportiviteit opvalt. De besturing is zwaar en direct en ook de pook laat zich snel, maar toch met de nodige weerstand door de verzetten schakelen. Daarbij heeft de pookknop een fijne grip. Dit alles maakt dat de 308 zich meer dan ooit kan meten met de toppers - op het gebied van rijplezier - in dit segment.

130 pk
300 Nm
204 km/h
0,0 s
onb (0) l/100km
0 g/km
X
100%
€ 22.130
€ 0
€ 0 / maand
€ 0 / kwartaal
  • 2016 - Peugeot 308 GT 2.0 BlueHDi 180

  • 2015 - Peugeot 308 GTi 1.6 e-THP 270

  • 2014 - Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI Blue Lease Executive

  • 2014 - Peugeot 308 1.6 e-HDi Active

  • 2013 - Peugeot 308 1.6 THP 125 Première

  • 2011 - Peugeot 308 1.6 eHDi Active

  • 2010 - Peugeot 308 GTI

  • 2009 - Peugeot 308 CC 1.6 THP Féline

  • 2008 - Peugeot 308 SW 1.6-16V VTi XS Première

  • 2007 - Peugeot 308 XT 2.0-16V HDiF