Infiniti Q50 2.2d Sport

Arnold van Schepen - 30 oktober 2013

Gewenningsperiode

Omdat Infiniti-puristen (en die zijn er) niet huilen voordat ze geslagen worden, wordt het tijd om de Duitser in Japanse dienst de maat te nemen. Omdat er geen handgeschakelde bakken voorhanden waren, moesten we op stap met een doppel-Deutsche aandrijflijn. De automaat is namelijk de bekende 7G-Tronic van MB. De wijzigingen die Infiniti aan de motor doorgevoerd heeft, hebben geen invloed op het motorgeluid, de motor klinkt buiten de auto exact hetzelfde als in de Mercedessen. In het interieur zijn bij stationair toerental wel trillingen voelbaar en zal het niemand ontgaan dat er een dieselmotor gemonteerd is. Abrupte pieken zoals sommige TDI’s hebben, kent de 2.2d niet en hij bouwt snel zijn toeren op. De automaat schakelt naadloos en stemt zijn schakelmomenten perfect af op het koppelverloop van de diesel. Bij lagere toerentallen (<2500 toeren) laat de bak een soepele opschakelactie prevaleren boven een snelle schakelactie. De 2.2d begint te overtuigen zodra we een bochtige kustweg oprijden waar we aanvankelijk in langzaam verkeer terechtkomen. Op constante snelheid doet de motor in alle rust en op de achtergrond zijn werk. Vanuit lage toeren trekt de motor dankzij 400 Nm koppel bijzonder vlot op en maakt de Q50 snel en soepel tempo. Het onderstel is mooi gebalanceerd en toont een afgewogen mix van sportiviteit en comfort waarbij de bodyroll tot het minimale beperkt blijft. De Drive Mode Selector staat in de Sportmodus waardoor de aandrijving in dienst staat van snelheid en rijplezier. De Direct Adaptive Steering stelt je in staat de auto secuur te plaatsen in deze stand en de automaat schakelt later op en laat de motor wat meer toeren maken dan strikt noodzakelijk is. Dat uit zich vooral in de geluidsproductie. Maar ja, enthousiaste Duitsers zijn wel vaker luidruchtig en in geval van overlast geef je een tik tegen de opschakelflipper om ‘m te temperen.

170 pk
400 Nm
230 km/h
8,5 s
5,9 (4.9) l/100km
124 g/km
E
22%
€ 40.700
€ 50.755
€ 931 / maand
€ 494 - € 532 / kwartaal
  • Hyundai Ioniq 6 77.4 kWh RWD Lounge

  • Mercedes-Benz C-Klasse Limousine 200 9G-Tronic Luxury Line

  • Toyota Camry 2.5 Hybrid Business Plus

  • Volvo S60 T5 Geartronic R-Design

  • Mazda 6 2.5 SkyActiv-G 194 6AT Signature

  • Ford Mondeo sedan 2.0 EcoBoost Vignale

  • Renault Talisman 1.5 DCi Intense

  • Mercedes-Benz C-Klasse C180 Avantgarde

  • Lexus IS300h F Sport Line

  • 2014 - Infiniti Q50 2.0T Performance