Infiniti Q50 2.2d Sport

Arnold van Schepen - 30 oktober 2013

Nomen est omen

De Q45 was in 1989 de eerste voorzichtige stap op de Amerikaanse markt met het doel Infiniti als nieuw luxemerk op de kaart te zetten. Wat daar slaagde, lukte op de West-Europese markt maar moeizaam. De Nysschen heeft het oude mission statement afgestoft en tegelijkertijd de oude nomenclatuur uit de kast gehaald. De Q50 moet voor de Europese markt doen wat de Q45 voor de Amerikaanse markt deed. Maar daarvoor moet je van goeden huize komen. De Q50 is de tweede Infiniti die geen Nissan-evenknie heeft, de FX (tegenwoordig QX70) was de eerste. Hierdoor was de weg vrij om de vormtaal van de Infiniti studiemodellen onverdund op de productieauto toe te passen, en dat mist zijn uitwerking niet. Het Infiniti DNA spat er aan alle kanten van af; de lange motorkap, de vlakke raamlijn en de concave C-stijl, het is onmiskenbaar Infiniti en absoluut een fraaie auto. Je kunt het ontwerp van geen enkele auto vanaf een foto beoordelen, maar de Q50 ziet er ook in real life simpelweg prachtig uit. De lijnen die op beeldmateriaal een beetje overdadig lijken, zijn in werkelijkheid precies goed geproportioneerd. Sportief, elegant en op en top Japans.

‘I like my Japanese cars to be Japanese’, dit motto wordt door deze en gene gebruikt bij de keuze voor een Japans merk. Dan is het wel even slikken wanneer je een Duitse diesel onder de kap van een Infiniti treft, maar anderszijds was dit ook wel te voorzien toen Daimler en Nissan-Renault een alliantie sloten. Deze 2.143 cc viercilinder diesel doet in verschillende vermogensvarianten dienst in de C- en E-Klasse en is door Infiniti getweakt om de motorrespons af te stemmen op de eigen merkwaarden: alert en vlot met het oog op prestaties. Bij het aanpassen van de motor hebben de Infiniti-ingenieurs ook daadwerkelijk gereedschap te hand genomen, het inlaatspruitstuk, de intercooler en het carter zijn volledig nieuw ontworpen. In combinatie met een handgeschakelde zesbak komt de 2.2d (Infiniti heeft de cilinderinhoud naar boven afgerond) tot een normuitstoot van 114 gram CO2 per kilometer, met de zeventraps automaat schopt hij het tot 124 gram. Op het moment van schrijven zijn deze cijfers aan verandering onderhavig, want de Q50 2.2d wordt opnieuw gehomologeerd om aan de 20% bijtelling voor volgend jaar te kunnen voldoen.

170 pk
400 Nm
230 km/h
8,5 s
5,9 (4.9) l/100km
124 g/km
E
22%
€ 40.700
€ 50.755
€ 931 / maand
€ 494 - € 532 / kwartaal
  • Tesla Model 3 Long Range All-Wheel Drive

  • Hyundai Ioniq 6 77.4 kWh RWD Lounge

  • Mercedes-Benz C-Klasse Limousine 200 9G-Tronic Luxury Line

  • Toyota Camry 2.5 Hybrid Business Plus

  • Volvo S60 T5 Geartronic R-Design

  • Mazda 6 2.5 SkyActiv-G 194 6AT Signature

  • Ford Mondeo sedan 2.0 EcoBoost Vignale

  • Renault Talisman 1.5 DCi Intense

  • Mercedes-Benz C-Klasse C180 Avantgarde

  • Lexus IS300h F Sport Line

  • 2014 - Infiniti Q50 2.0T Performance