In balans
In 2003 introduceerde Honda de i-CTDI. De eerste eigen diesel van het merk bleek een klap die een daalder waard was. Honda had een ijzersterke reputatie als motorenbouwer, maar desondanks werd de eerste zelfontbrander van Honda met argusogen bekeken. De sceptici werd al snel het zwijgen opgelegd, want de pers en eigenaren waren enthousiast en de Europese 'dieselspecialisten' werden op eigen terrein verslagen. Nu, tien jaar later, staan de zaken er anders voor. Waar ooit een tweeliter nodig was, doet tegenwoordig een zestienhonderd cc motor het werk. Evenveel power, maar minder uitstoot. Nu probeert Honda voor de tweede maal een slag te slaan met de nieuwe 1.6 i-DTEC die in de Civic zijn intrede doet. Volgend jaar wordt 'ie leverbaar, maar wij voelden 'm alvast stevig aan de tand.
Peugeot 308 1.6 THP 125 Première
Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Executive
Toyota Auris 1.8 Hybrid Executive
Audi A3 Sportback 1.6 TDI Attraction
Mazda 3 SkyActiv-G 120 GT-M
Renault Mégane Energy 130 TCe S&S GT-Line
BMW 1 Serie 116i Urban Line
Seat Toledo 1.6 TDI Businessline High
Toyota Auris 1.2T Aspiration
Chevrolet Cruze 2.0D LTZ