Subaru Impreza 2.0R Luxury

Harold Rolloos - 22 mei 2008

Pret met een pook

Bij Subaru draait het om de rijeigenschappen, en dat zit ook bij onze testauto snor. Het Japanse merk boekt(e) grote successen in de rallysport met de Impreza en nam die ontwikkelingen mee naar de andere modellen. Krachtige boxermotoren - laag ingebouwd voor een beter zwaartepunt - en natuurlijk het fameuze Symmetrical AWD, waarbij de aandrijfkrachten in gelijke verhouding worden verdeeld over de vier wielen. Naast extra veiligheid en meer grip maakt dat de Impreza ook tot een prima trekauto.

Tussen de voorstoelen in vind je een extra pook voor de hoge en lage gearing. Trek je hem omhoog, dan krijgt de auto meer vermogen. Daarmee laat je - met de caravan op weg naar Zuid-Frankrijk - al die sleurende landgenoten ruim achter je tijdens het beklimmen van de hellingen in de Ardennen. Genoeg daarover, tijd om het zelf te ervaren. Na het omdraaien van de sleutel komt de Subaru écht tot leven. Niet alleen vanwege de boxermotor die zich - ronkend - laat horen, maar ook de wijzers roeren zich. Eerst worden ze verlicht en gaan vervolgens van links naar rechts en weer terug en de klokken lichten op. Bijzonder fraai.

De 2.0R beschikt over 150 pk. Van nul tot honderd trekt de Subaru in 9,6 seconden en zijn top ligt rond de tweehonderd kilometer per uur. Op de rijeigenschappen hebben we weinig aan te merken. Besturing is direct, het schakelen gaat, ondanks de wat lange slagen, goed en ook het remmen gaat gedoseerd. Wel maakt de Japanner aardig wat toeren, waardoor een zesde versnelling niet had misstaan. We zijn nieuwsgierig naar die extra pook in het midden. Tijd om hem eens omhoog te trekken bij het verkeerslicht. Nadat het licht op groen is gegaan, spurt de Impreza werkelijk vooruit. Dát is dus extra vermogen. En dan dat geluid... Waanzinnig. Echt een blauw bommetje. Dat kost wel extra brandstof. Na onze test kwamen wij uit op een verbruik van 9,5 liter per honderd kilometer. De auto is uitgerust met grote buitenspiegels, waardoor je een goed zicht naar achteren hebt. Ook op het gebied van veiligheid komen de inzittenden ruimschoots aan hun trekken. Of nou ja, liever niet, maar mocht het wél een keer het geval zijn...

150 pk
196 Nm
193 km/h
9,6 s
9,5 (8.4) l/100km
199 g/km
G
22%
€ 19.995
€ 27.885
€ 511 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Ford Focus 1.6 TDCi ECOnetic Trend

  • Seat Leon 2.0 TDI Stylance

  • Mitsubishi Lancer Sportback 1.8 145 MIVEC Intense

  • Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Executive

  • Hyundai i30 1.6 CRDi VGT HP i-Catcher

  • 2010 - Subaru Impreza XV 2.0R AWD