Ford Focus 1.6 TDCi ECOnetic Trend

Michel van Breugel - 25 augustus 2008

Geen introductie nodig

Iedereen weet wat je bedoelt als je het over de Ford Focus heb. In de straat, of vlakbij school, overal is deze middenklasser wel te vinden. Het model doet het, sinds zijn introductie in 1998 als opvolger van de vertrouwde Ford Escort, zeer goed. De Focus mag zeker een grote tegenhanger van de Opel Astra en Volkswagen Golf worden genoemd. Al vele jaren wordt het model geroemd om zijn strakke wegligging, waarbij het comfort niet verloren gaat, en de natuurlijke overbrenging van de besturing. Ook de laatste generatie Focus, die begin dit jaar een grondige “bodylift” kreeg, heeft deze capaciteiten nog altijd in huis.

Deze laatst genoemde bodylift was voor Ford tevens de gelegenheid om enkele maanden daarna een nieuwe toevoeging te geven aan het modellengamma van de Focus. Zo is er een Focus leverbaar met 1.6 TDCi motor welke het A-label mag dragen. Ford gaat echter nog verder, en introduceerde in juli de ECOnetic. Deze ECOnetic-lijn staat voor “efficiency” en is een uitvoering waarmee Ford met een nog lagere CO2-uitstoot en een extra laag brandstofverbruik van de torens blaast. Met het huidige regeringsbeleid kan dit nooit kwaad wat ook bij andere merken niet ongemerkt voorbij is gegaan en Ford graag meedoet in deze tendens.

Om dit nieuwe lid van de Focus-familie eens echt goed aan de tand te voelen kregen we van Ford Nederland de mogelijkheid de ECOnetic wat langer mee te nemen dan gebruikelijk. Door deze mogelijkheid hebben we de Focus op hoogtestage meegenomen in de Alpes en Provence, in Zuid-Frankrijk. We reden naar het Zuiden van Frankrijk over diverse Tolwegen en maakten in totaal een kleine vierduizend kilometers mee in deze vijfdeurs variant van de Focus.

109 pk
240 Nm
188 km/h
10,9 s
5,7 (4.3) l/100km
115 g/km
E
22%
€ 19.075
€ 27.835
€ 510 / maand
€ 324 - € 346 / kwartaal
  • Subaru Impreza 2.0R Luxury

  • Seat Leon 2.0 TDI Stylance

  • Mitsubishi Lancer Sportback 1.8 145 MIVEC Intense

  • Chevrolet Cruze 2.0D LTZ

  • Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Executive

  • Hyundai i30 1.6 CRDi VGT HP i-Catcher

  • Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance

  • Fiat Bravo 1.9 Multijet Edizione Prima

  • Skoda Octavia 2.0 TDI Ambition Business Line

  • 2017 - Ford Focus 2.3 Ecoboost RS

  • 2015 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost Titanium

  • 2014 - Ford Focus 1.5 EcoBoost (182 pk) Titanium

  • 2013 - Ford Focus Electric Titanium

  • 2012 - Ford Focus Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium

  • 2012 - Ford Focus ST 2.0 EcoBoost ST-3

  • 2012 - Ford Focus 1.0 EcoBoost

  • 2011 - Ford Focus Sedan 1.6 EcoBoost Titanium

  • 2011 - Ford Focus Wagon 1.6 TDCi Titanium

  • 2011 - Ford Focus 1.6 EcoBoost Titanium