Gran turismo
De nieuwe A4 staat nog niet eens in de showroom, of Audi komt al met een coupé op basis van die auto op de proppen: de A5. Meteen is er ook een sportieve versie van de A5 beschikbaar, die de naam S5 draagt. Voorzien van een sterke V8 en een sportieve afstelling heeft deze auto heel wat in zijn mars. Om te ontdekken waar de S5 toe in staat is, zonder daarbij de openbare weg onveilig te maken, heeft Audi ons uitgenodigd voor een uitgebreide circuittraining op het TT-circuit van Assen. Dat was een aanbod dat wij natuurlijk niet konden weigeren.
Helaas is het niet meteen “ladies and gentlemen, start your engines”, want eerst worden we een zaaltje ingestuurd, alwaar het theoretische deel van de training plaatsheeft. Nadat één van de instructeurs alles over onder- en overstuur uit de doeken heeft gedaan, kunnen we naar de trainingsauto’s lopen. Op het parkeerterrein zien we drie rijtjes staan met steeds vooraan een RS4 Avant en daarachter drie S5’s. Het groepje auto’s ziet eruit als een klasje schoolkinderen, met hun fietsjes opgesteld staan achter de meesters en juffen, klaar om op schoolkamp te gaan. De RS4’s zijn bestemd voor de ‘meesters’, de ‘schoolkinderen’ moeten genoegen nemen met een S5.
Nou ja, genoegen nemen. Er stáát wel wat. De nieuwe coupé van Audi ziet er bijzonder fraai uit, met zijn scherpe blik en gespierde voorkomen. De ronde heupen geven hem iets gedistingeerds. Hoewel die rondingen totaal niet des Audi’s zijn, staan ze de S5 erg goed. De led-lichtjes onder de koplampen zijn een leuk detail, dat we al eerder zagen bij de S6 en R8. Van achteren valt de auto een klein beetje tegen, daar had hij wel wat minder anoniem mogen zijn. Als geheel is de auto echter goed geslaagd, en daar doen die weinig stijlvolle kleur rood en zilverkleurige stickers niets aan af.