Audi S5 4.2 FSI quattro Pro Line

- 1 augustus 2007

‘Quattro-weer’

Tijdens de lunch begint het stevig te regenen. Langzaam zien we de baan veranderen in een grote waterpartij. Dat belooft wat! Het circuit is nu opgedeeld in twee secties, die beide een volledig rondje vormen. Tijd om onze vanochtend verworven vaardigheden te combineren op een spekgladde baan. Weer geven de RS4’s het tempo aan en weer rijden ze stevig door. De instructeurs doen alsof ze niet eens in de gaten hebben dat er zojuist een zondvloed uit de hemel is gevallen. Maar goed ook, want dan kunnen we tenminste de grenzen van de auto ontdekken.

Gelukkig is de S5 standaard uitgerust met Audi’s befaamde quattro-systeem, vooral in de regen is die vierwielaandrijving een zegen. Ondanks de natte baan zijn de bochtensnelheden niet eens veel lager dan toen het droog was. En als de auto dan toch een beetje begint te glijden, zorgt het ESP systeem ervoor dat de auto niet uit de bocht vliegt. Het is overigens wel fijn dat het ESP niet meteen in werking treedt, hij laat een beetje glijden wel toe, pas als het echt te gek wordt zal hij de wielen bijremmen en gas terugnemen. Het systeem gedraagt zich al een goede scheidsrechter bij een bokswedstrijd: hij laat de spelers redelijk vrij in hun spel, maar komt direct tussenbeide als het echt mis gaat.

Na een korte koffiepauze wordt het hele circuit vrijgegeven en kunnen we achter de instructeurs aan om volledige rondjes te rijden. En hoe harder het begint te regenen, hoe meer we onder de indruk raken van quattro, wát een goed systeem is dat! Ook valt op hoe comfortabel de S5 is. Zelfs als je volgas over de curbstones rijdt wordt je niet door elkaar geschud en krijg je geen zere oren van het motorgeluid. De auto is daardoor absoluut niet vermoeiend, niet op het circuit en dus helemaal niet op de openbare weg, waar er over het algemeen wat minder intensief wordt gereden.

354 pk
440 Nm
250 km/h
5,1 s
onb (12.4) l/100km
298 g/km
G
22%
€ 53.665
€ 80.700
€ 1.480 / maand
€ 222 - € 254 / kwartaal
  • Porsche Cayman 2.7

  • BMW 3 Serie Coupé 325i High Executive

  • BMW Z4 M Coupé

  • Infiniti G37S Coupé

  • Nissan 370Z

  • Nissan 350Z

  • Lotus Evora 2+0

  • 2018 - Audi S5 3.0 TFSI quattro Pro Line S

  • 2017 - Audi A5 2.0 TFSI quattro Pro Line S

  • 2012 - Audi A5 Sportback 1.8 TFSI Pro Line

  • 2010 - Audi RS 5 Coupé 4.2 FSI quattro

  • 2010 - Audi A5 Sportback 2.0 TFSI quattro Pro Line

  • 2009 - Audi A5 Cabriolet 2.0 TFSI Pro Line

  • 2007 - Audi A5 3.0 TDI quattro Pro Line