Mazda 6 2.5 SkyActiv-G 194 6AT Signature

Max Veldhuis - 9 april 2019

Dynamiek voorop

Wat betreft de aandrijflijn gaat Mazda volledig tegen de stroom in. Waar de meeste fabrikanten tegenwoordig steeds kleinere motoren in hun auto's lepelen, voorziet Mazda de 6 gewoon van een atmosferische viercilinder met een cilinderinhoud van 2,5 liter. Deze 'SkyActiv'-motor is nieuw voor de Mazda 6 en levert een vermogen van 194 pk en 258 Nm koppel. Het koppel is voor een atmosferische motor relatief hoog, waardoor de auto ook onderin het toerenbereik lekker oppakt. Wat verder opvalt, is dat de viercilinder lekker rauw en vol klinkt wanneer je gas geeft en hem in de toeren jaagt. Omdat je het volledige koppel -in tegenstelling tot een turbomotor- pas relatief laat tot je beschikking hebt, nodigt de krachtbron ook uit tot het maken van toeren. De 2,5 liter is verder een prima match met de zestraps automaat. Wel is te merken dat de schakelacties niet zo messcherp zijn als die van de transmissies met dubbele koppeling. Dit is echter niet iets wat de ervaring verstoort. De bak reageert adequaat op je input en ook de respons op de schakelflippers is voldoende snel. Voor de mensen die dagelijks in de file staan is de automaat dan ook zeker een aanrader. Het verbruik blijft met een gemiddelde van 7,3 liter op 100 km ook binnen de perken, zeker gezien de cilinderinhoud en het feit dat het een atmosferische motor betreft. Dat heeft Mazda echt goed gedaan. Wanneer je wat sportiever gaat rijden, schiet het verbruik echter wel hard omhoog. Dan is een gemiddelde van 1 op 10 geen uitzondering. Aangezien de Mazda 6 een echte rijdersauto is, zul je op momenten zeker in de buurt gaan komen van dat getal.

De karakteristiek van de Mazda 6 is behoorlijk straight forward. Mogelijkheden om de rijmodi aan te passen schitteren door afwezigheid. Op de middenconsole bevindt zich alleen een sportknop voor de automaat. Is dit een gemis? Niet echt, Mazda heeft gekozen voor één afstelling en dat houdt de boel lekker simpel. Deze afstelling houdt een perfect midden tussen dagelijkse bruikbaarheid en sportiviteit. De demping is niet plankhard, maar is wel communicatief en zorgt ervoor dat de auto in de bochten mooi vlak blijft. Daarbij heeft de Mazda 6 genoeg voorzieningen aan boord om te zorgen voor een ontspannen rijervaring. Denk hierbij aan zaken als een dodehoek- en rijbaanassistent, botspreventie en adaptieve cruisecontrol. Deze hulpjes werken voldoende adequaat, maar zijn duidelijk nog niet op hetzelfde niveau als de systemen van de Duitsers. De rijbaanassistent kan soms wat onrustig overkomen en de adaptieve cruise control grijpt soms in als dat helemaal niet nodig is, bijvoorbeeld in een lichte bocht op de snelweg. Het is fijn dat deze systemen erop zitten, maar verwacht niet dezelfde souplesse als bij de Duitse merken.

194 pk
258 Nm
223 km/h
7,8 s
7,3 (6.7) l/100km
153 g/km
D
22%
€ 37.140
€ 48.595
€ 891 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Tesla Model 3 Long Range All-Wheel Drive

  • Toyota Camry 2.5 Hybrid Business Plus

  • Volvo S60 T5 Geartronic R-Design

  • Ford Mondeo sedan 2.0 EcoBoost Vignale

  • Renault Talisman 1.5 DCi Intense

  • Kia Optima 1.7 CRDi DynamicLine

  • Infiniti Q50 2.0T Performance

  • Mercedes-Benz C-Klasse C180 Avantgarde

  • Lexus IS300h F Sport Line

  • 2015 - Mazda 6 Sportbreak SkyActiv-G 145 TS+

  • 2013 - Mazda 6 2.0 SkyActiv-G GT-M

  • 2013 - Mazda 6 SportBreak SkyActiv-D 2.2 150pk TS+ Lease Pack

  • 2010 - Mazda 6 SportBreak 2.2 CiTD Mid Power

  • 2009 - Mazda 6 2.0 S-VT TS

  • 2008 - Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD Business

  • 2006 - Mazda 6 MPS

  • 2006 - Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD DPF Touring