Ford EcoSport 1.0 EcoBoost ST-Line

- 3 juli 2018

Grote sprong voorwaarts

De wijzigingen aan het exterieur van de EcoSport zijn zeer positief te noemen, maar de ware inhaalslag is gemaakt in het interieur. Waar er eerst één grote wirwar aan knoppen was, oogt het nu opgeruimd en duidelijk. Het interieur is ontworpen door de Nederlander Amko Leenarts en volgt de lijn die is ingezet met de nieuwe Fiesta. Toch is het interieur van die laatste niet één-op-één overgenomen: zo zijn de ventilatieroosters, het dashboard, de deurpanelen en de middentunnel anders vormgegeven. De EcoSport is ook in dit opzicht voldoende onderscheidend ten opzichte van zijn kleine broertje. Daarbij biedt de EcoSport achterin net even wat meer hoofd- en beenruimte dan de Fiesta, ook is de kofferbak dankzij de flexibele bodem een stuk ruimer. De stoelen zitten goed en zijn in de ST-Line voorzien van een gedeeltelijk lederen en suède afwerking. Daarbij zijn het stuur en de stoelen voorzien van een rood stiksel, wat het geheel een sportief tintje geeft.

Een andere welkome verbetering is het nieuwe SYNC-3 multimediasysteem met 8-inch touchscreen. Hoewel de layout van de menu's nog steeds niet heel flitsend oogt, werkt het systeem duidelijk en reageert het vlot op je input. Ook Apple CarPlay en Android Auto zijn beschikbaar op het systeem. De integratie van deze twee modules is goed gedaan, maar het nadeel is dat het gebruik hiervan ervoor zorgt dat bijvoorbeeld de geïntegreerde navigatie van Ford niet meer gebruikt kan worden. Hierdoor krijg je geen navigatie-aanwijzingen meer op het scherm van de boordcomputer tussen de tellers. Wat dit betreft is het dus kiezen of delen. We hadden graag gezien dat in ieder geval de geïntegreerde navigatie gewoon naast CarPlay kon blijven werken.

Het B&O-geluidssysteem met 10 speakers en 675 watt aan vermogen is zijn meerprijs van 400 euro absoluut waard. Het geluid klinkt lekker vol en vervormt bovendien niet wanneer je het volume omhoog draait. De instellingsmogelijkheden van het systeem zijn echter beperkt. Je kunt alleen de intensiteit van de hoge-, midden- en lage tonen aanpassen en bepalen of je surround- of stereogeluid wil hebben. Een extra mogelijkheid om de kracht van de subwoofer te reguleren was welkom geweest. Dit is echter geen dealbreaker; iedere muziekliefhebber kan met dit systeem in principe uit de voeten.

De afwerking van het interieur is op sommige plekken alleen nog wat ruw. Voor de onderkant van het dashboard en de deurpanelen is gebruikt gemaakt van hard plastic en de deuren sluiten net niet helemaal mooi aan op het dashboard. Ook zit er nog wat speling in de sluiting van het dashboardkastje. Wat het ontwerp van het interieur betreft kan de EcoSport zich zonder meer meten met de concurrentie, maar door de afwerking stijgt het er niet bovenuit.

125 pk
170 Nm
175 km/h
12,7 s
6,5 (5.2) l/100km
119 g/km
C
22%
€ 22.500
€ 27.700
€ 508 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Kia Stonic 1.0 T-GDI 120 pk DynamicLine

  • Citroën C3 Aircross Puretech 110 EAT6 Shine

  • Hyundai Kona 1.0 T-GDI Premium

  • Opel Crossland X 1.2 Turbo Innovation

  • Opel Mokka X 1.4 Turbo Innovation

  • Peugeot 2008 1.2 PureTech 130 GT-Line

  • Suzuki Vitara 1.4 Booster Jet All Grip S

  • Honda HR-V 1.5 Executive

  • SsangYong Tivoli 1.6l 2WD Sapphire

  • Mazda CX-3 SKYACTIV-G 120 GT-M

  • 2016 - Ford EcoSport 1.0 EcoBoost Titanium

  • 2014 - Ford EcoSport 1.0 Ecoboost Titanium