7% bijtelling, 100% verstandig
Mitsubishi was in de jaren '90 van de vorige eeuw behoorlijk succesvol. Met modellen als de Colt, Lancer en Galant wisten de Japanners de nodige klanten te trekken. Door opkomst van andere merken en een beperkt modellengamma, liepen de Nederlandse verkopen in het nieuwe millennium terug tot zo'n 7.500 auto's per jaar. We hebben de laatste jaren gezien dat de Nederlandse markt vooral wordt bepaald door fiscale voordelen. Mitsubishi heeft hier handig op ingespeeld door een PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) te introduceren, gebaseerd op de bestaande Outlander. Hoewel niet goedkoop met een basisprijs van €43.490, steeg de vraag naar die auto snel boven de productiecapaciteit uit. Zo werden in 2013 al 8.730 Outlanders op kenteken gezet, waardoor de betreffende zakelijke rijder nog kon profiteren van 0% bijtelling bij de PHEV-variant. Helaas gingen de bijtellingsregels op de schop en moet er per 1 januari dit jaar 7% van de prijs van de auto bijgeteld worden. Dit is nog steeds gunstig ten opzichte van de concurrentie, maar het voordeel is wel teruggelopen. Of de auto genoeg kwaliteiten in huis heeft om komende jaren de verkoopstijging van Mitsubishi door te zetten, vinden we uit in een uitgebreide test.
Honda CR-V 2.2 i-DTEC Executive
Nissan X-Trail 1.6 DCI Tekna
Ford Kuga 2.0 TDCi 163pk Powershift Titanium
Toyota RAV4 2.5 Hybrid Executive
Subaru Forester 2.0D Comfort
Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 4WD i-Catcher
Chevrolet Captiva 2.2 D 184 LTZ
BMW X3 sDrive18d High Executive
Ford Kuga 1.6 Ecoboost Titanium
Hyundai Tucson 1.6 T-GDi 2WD Premium