Mercedes-Benz CLS Shooting Brake 250 CDI

Pawel Piotrowski - 27 november 2013

Ook standaard heel goed

Het hogere prijskaartje van de CLS Shooting Brake zie je in het interieur wel terug in een riantere standaarduitrusting. Je hoeft niet veel zaken op de optielijst aan te kruisen om een mooi uitgeruste CLS voor de deur te hebben staan. Onze testauto is relatief standaard van de lopende band komen rollen, maar komt zeker niet goedkoop over. Zo is de bovenzijde van het dashboard met lederlook bekleed en neem je als bestuurder plaats in elektrisch verstelbare zetels die gedeeltelijk met leer bekleed zijn. Ook een licht- en regensensor, automatische airco, cruise controle, bi-xenon koplampen en de welbekende 7G-Tronic transmissie zijn altijd aan boord. De standaarduitrusting is dermate compleet dat de enige dure investering op onze testauto het Comand Online navigatiesysteem is. Indien je dit soort zaken bij een standaard E-Klasse optelt, krimpt het op het eerste oog flinke prijsverschil tot een aanvaardbaar bedrag.

De fraai gelijnde CLS Shooting Brake koop je in eerste instantie natuurlijk vanwege de extra interieurruimte. Wanneer je voorin plaatsneemt, zul je niet direct een verschil opmerken met de gewone CLS. Pas bij het openen van een achterdeur of achterklep zul je de extra ruimte opmerken. Op de achterbank heb je als volwassene in de Shooting Brake voldoende plek om het wat langer uit te houden. Van de minder sterk aflopende daklijn profiteert met name de hoofdruimte. Maar ook de beenruimte is door het wegvallen van de middentunnel tussen de twee buitenste zitplaatsen rianter dan in de gewone CLS. Wat verder opvalt is de relatief hoge raamlijn waardoor je een intieme sfeer aan boord ontstaat. Achterin wordt het uitzicht door de kleine ramen beperkt, kleine kinderen zullen daar minder makkelijk naar buiten kunnen kijken dan in een E-Klasse Estate. Tot slot gaat er achter de smal uitgesneden achterklep een forse bagageruimte schuil. De laadvloer is behoorlijk breed en diep, wat 'm goed bruikbaar maakt. Door de aflopende daklijn valt de bruikbare hoogte echter een beetje tegen, een vierkante wasmachine zul je er niet zomaar in kwijt kunnen.

204 pk
500 Nm
235 km/h
7,8 s
6,7 (5.3) l/100km
139 g/km
D
22%
€ 69.500
€ 77.795
€ 1.426 / maand
€ 494 - € 532 / kwartaal
  • BMW 5 Serie Touring 520d High Executive

  • Jaguar XF Sportbrake 2.2D S Sport Business Edition

  • Volvo V70 D3 Ocean Race

  • 2011 - Mercedes-Benz CLS 350 Edition 1

  • 2009 - Mercedes-Benz CLS 280 Prestige Plus