Hyundai i30 1.6 GDI i-Magine

Arnold van Schepen - 30 maart 2013

Meten is weten

Als we het meetlint langs de driedeurs i30 houden, blijkt dat hij even lang, breed en hoog is als de vijfdeurs. Doordat de raamlijn heel anders is dan die van de vijfdeurs, lijkt de versie met twee deuren minder meer gedrongen, maar hij is net zo lang: 4,30 meter. Qua gewicht maakt het ook weinig uit, de driedeurs is met zijn 1.167 kilo slechts 1 kilo lichter. Dat komt overeen met het gemiddelde in deze klasse: een vergelijkbare Golf en Mazda 3 wegen 1.170 kg.

De uiterlijke verschillen met de vijfdeurs i30 zijn, afgezien van zijn profiel, subtiel maar herkenbaar. Aan de voorzijde springt de volledig matzwarte grille het meest in het oog, maar ook de mistlampen en dagrijverlichting zijn anders van vorm. Een leuk detail is de splitter in carrosseriekleur in de voorbumper, het geeft het aanzien van deze i30 een sportieve toon. De achterzijde is subtieler aangepakt, maar herbergt een leuke verrassing. In eerste instantie lijkt dat Hyundai alleen de mistlampen een slag gedraaid heeft, maar zodra je de verlichting inschakelt, zie je dat Hyundai mooi werk heeft gemaakt van de achterlichten. Deze zijn voorzien van een prachtige led-strip waardoor je de auto in het duister makkelijk voor een Ingolstädter zou kunnen aanzien.

135 pk
164 Nm
190 km/h
9,9 s
7,0 (5) l/100km
118 g/km
C
22%
€ 17.995
€ 25.495
€ 467 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Volkswagen Beetle 1.2 TSI Design

  • Kia Pro_cee'd 1.6 CVVT Seven

  • Kia Pro_cee'd GT 1.6 GDI-T First Edition

  • 2018 - Hyundai i30 Wagon 1.4T DCT Premium

  • 2017 - Hyundai i30 1.0 T-GDI First Edition

  • 2015 - Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi Business Edition

  • 2012 - Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi i-Catcher

  • 2012 - Hyundai i30 1.6 GDI i-Catcher

  • 2009 - Hyundai i30 CW 1.4 CVVT DynamicVersion Blue

  • 2009 - Hyundai i30 CW 1.6 CRDi VGT HP StyleVersion

  • 2007 - Hyundai i30 1.6 CRDi VGT HP i-Catcher