Mitsubishi ASX 1.8 DI-D HP Cleartec Intense

- 14 augustus 2010

Tussenin

Ondanks dat het uiterlijk anders doet vermoeden, hoef je bij de ASX geen vierwielaandrijving te verwachten. Het is een echte 'tussenin-auto', in eigen woorden ook wel crossover genoemd. In het rijgedrag ervaart de auto ook als een kruisbestuiving tussen een gewone auto en een SUV. De auto stuurt heel gemiddeld en heeft een veilig aanvoelende wegligging, al doet de hoogte wel een duit in het zakje als je het wat bonter maakt in het bochtenwerk en het ASTC-systeem (tractiecontrole) als een dolle begint te 'gillen'. Ook is de ASX niet met hele dikke motoren te bestellen. Er is een 117 pk benzine- of 116 pk dieseluitvoering te bestellen en een 150 pk diesel. De laatste figureert in onze test en laat blijken dat een grote motor ook helemaal niet nodig is, want deze diesel is meer dan genoeg voor de ASX, met de nadruk op meer. Met het flinke koppel komt de stoere Mitsubishi vlot uit de startblokken en ten allen tijde is er genoeg kracht voorhanden om wat extra's te geven. Dat maakt wel dat het wellicht een goede optie is voor personen die zo nu en dan een flinke aanhanger moeten trekken. Jan Modaal zou volgens ons aan de lichtere uitvoeringen ook genoeg moeten hebben, al moet niet de indruk gewekt worden dat het niet prettig is om altijd vermogen over te hebben, integendeel. Helaas gaat de kracht wel gepaard met de nodige mechanische geluiden en een duidelijk hoorbare turbo, dat had wel wat minder gemogen.

150 pk
300 Nm
200 km/h
9,7 s
5,5 (5.5) l/100km
145 g/km
G
22%
€ 21.499
€ 29.999
€ 550 / maand
€ 358 - € 383 / kwartaal
  • Subaru XV 2.0i CVT Luxury Plus AWD

  • Ford Focus X-Road 1.8 16V Flexifuel

  • 2012 - Mitsubishi ASX 1.6 ClearTec Intense