Nissan GT-R Black Edition

- 31 oktober 2009

Handwerk

Zoals gezegd is er bij de GT-R niet bespaard op de techniek. Onder de motorkap ligt een aluminium motorblok met zes cilinders en twee turbo's dat volledig met de hand is geassembleerd door één techneut in een clean room. Op papier is het blok goed voor 485pk en 588nm, maar verschillende vermogenstestbanken hebben aangetoond dat dit wel erg bescheiden is en dat hij eigenlijk meer dan 500pk en 700nm sterk is. De versnellingsbak is er een met twee koppelingen, zoals we het kennen van onder andere Volkswagens DSG. Voor de gewichtsverdeling is die bak achterin geplaatst en geïntegreerd in de achteras. Een koolstofvezel cardanas verbindt de motor en versnellingsbak met elkaar.

Als er genoeg grip is, dan gaat al het vermogen naar de achterwielen. Wanneer de achterwielen dreigen door te slippen, kan maximaal de helft van het vermogen naar de voorwielen worden gestuurd. Dit werkt ongeveer hetzelfde als het 4WD-systeem van Lamborghini, dat ook is toegepast op de Audi R8. Voor de nodige remkracht zorgt een Brembo-installatie bestaande uit schijven van 380mm en remklauwen met zes zuigers vóór en vier achter. Daaromheen zitten 20 inch wielen, van gesmeed aluminium. Bij deze Black Edition zijn ze in antracietkleur gespoten. Het schoeisel bestaat uit run-flat zomerbanden van Dunlop. Wie wat meer profiel wenst, kan ook kiezen voor all-season banden.

De techniek is interessant, maar belangrijker is waar die techniek toe in staat is. En dat is veel. Heel veel. Voor de snelste acceleratie vanuit stilstand is de GT-R voorzien van launch control, dus wie zijn wij om daar geen gebruik van te maken? De procedure is eenvoudig: linkervoet op de rem, rechtervoet op het gaspedaal en dan het rempedaal loslaten. Wat volgt is bijna niet te beschrijven. Je wordt afgeschoten als een steentje uit een katapult en het lijkt alsof er geen einde aan komt. Door de razendsnel schakelende versnellingsbak is de acceleratie onafgebroken. Op het juiste asfalt is het sprintje van stilstand naar 100km/h in 3,5 seconden geklaard. Ruim 8 seconden later staat er 200km/h op de teller...

485 pk
588 Nm
310 km/h
3,5 s
12,8 (12.4) l/100km
298 g/km
G
22%
€ 120.200
€ 124.200
€ 2.277 / maand
€ 244 - € 278 / kwartaal
  • Porsche 911 GT3

  • Corvette C6 Coupé

  • Porsche 911 Carrera 4S

  • 2013 - Nissan GT-R 3.8 Track Pack