Alfa Romeo Spider 3.2 JTS V6 Q4 Exclusive

Harold Rolloos - 4 augustus 2008

Oog voor detail

We nemen plaats in de Spider en we zakken weg in de bestuurdersstoel. Ze zitten goed, maar bieden nauwelijks zijdelingse steun, iets wat je wel bij een sportauto verwacht. Pas als we verder kijken, blijkt hoeveel aandacht Alfa Romeo aan het interieur heeft besteed. Het zijn de kleine dingen die het ook hier doen. Schroeven zichtbaar in de grepen van het portier? Bij menig auto zou het als ‘slechte afwerking’ worden opgevat. Bij de Spider echter niet, die vergeef je het. Over details gesproken, de meest in het oog springende zijn toch wel de metertjes in het midden van het dashboard. Benzine heet geen ‘fuel’, bij Alfa Romeo noemen ze het gewoon ‘Benzina’. Dat geldt ook voor ‘Acqua’ en ‘Olio’. Het dashboard ziet er met de twee klokken en infoscherm gelikt uit.

Het radio/navigatiesysteem in onze testauto is hopeloos verouderd. Een cd afspelen en tegelijk naar je bestemming genavigeerd worden? Vergeet het maar. Je moet een keuze maken, en dat is in 2008 natuurlijk achterhaalt. Verder is systeem nogal traag – ook geen touchscreen – en laat het een wat blikkerig geluid uit de speakers klinken. Alfa Romeo biedt weliswaar een Bose-geluidssysteem als optie aan, maar daarvoor moet je weer extra in de buidel tasten, bovenop de ruim 65 mille die je al kwijt bent voor dit testmodel. Verder hebben de Italianen veel aluminium gebruikt voor een extra sportief tintje.

Een tweezitter neem je niet voor zijn ruimte, dat geldt ook voor deze Italiaan. In het dashboardkastje kun je uiteraard de nodige papieren kwijt, maar dan houdt het ook wel op. In de portieren zitten nog wat kleine vakken, tussen de stoelen in heeft Alfa ook nog een klein vakje gemaakt.

Hoewel de bestuurder en passagier voldoende beenruimte hebben, houdt het met de kap erop niet over. Mensen langer dan 1.85 meter vangen met de kap eraf al veel wind, omdat hun kruin boven de voorruit uitsteekt. Het dak vouwt zich trouwens in 35 seconden op – dat kan alleen vanuit stilstaande positie – in een apart gedeelte van de Spider. Dit betekent dat je dus altijd over dezelfde bagageruimte – die is in dit geval 235 liter – beschikt, ongeacht of je open of gesloten rijdt.

260 pk
322 Nm
240 km/h
7,0 s
13,5 (12.2) l/100km
273 g/km
G
22%
€ 48.615
€ 67.615
€ 1.240 / maand
€ 244 - € 278 / kwartaal
  • Saab 9-3 Cabriolet 2.0 Turbo Aero

  • Nissan 370Z Roadster 3.7 V6

  • Audi A5 Cabriolet 2.0 TFSI Pro Line

  • Audi TT Roadster 2.0 TFSI

  • Audi TT S Roadster 2.0 TFSI quattro Pro Line