Lexus RX 500h Turbo Hybrid F Sport

- 30 oktober 2023

Volledig op digitaal

Ten opzicht van de vorige RX maakt Lexus grote stappen in het interieur. Als je van digitalisatie houdt kun je je uitleven in de nieuwe versie, want de grote hoeveelheid fysieke knoppen van het uitgaande model zijn grotendeels bedankt voor de trouwe dienst. Ook het analoge klokje keert niet meer terug en dat betekent dat het interieur een compleet andere uitstraling heeft. We zien een groot centraal geplaatst multimediascherm, waarin de knoppen van de klimaatbediening zijn verwerkt.

Het aanraakscherm kan niet meer met een touchpad bediend worden. Door de matte afwerking van het scherm voorkom je echter een overvloed van vette vingerafdrukken, dus de gevolgen van deze verandering zijn er niet in negatieve zin. Het systeem werkt bovendien lekker snel en biedt de mogelijkheid om snelkoppelingen in één veegbeweging tevoorschijn te toveren. Handig, want daarmee zet je direct na het starten de snelheidassistent uit, die vanwege Europese regels automatisch inschakelt bij iedere rit en onverbiddelijk blijft doorpiepen als je een kilometer te hard rijdt. Draadloze Apple Carplay en Android Auto biedt het systeem ook, zodat je weer helemaal bij de tijd bent. Achter het stuur zien we het digitale instrumentarium, waarop je de gebruikelijke rij-informatie en tripcomputers tevoorschijn tovert. Daarnaast beschik je over een head-up display, dat met de knoppen op het stuur heel goed op de tast te bedienen is.

Zo schakel je heel eenvoudig van gewone cruise control naar adaptief, of selecteer je snel een ander muzieknummer terwijl je je ogen op de weg houdt. Waar de uitgaande versie van de RX als L nog plaats bood aan 7 personen (waarvan de achterste twee passagiers niet te groot moeten zijn), passen er in de nieuwe RX maximaal vijf. Plannen voor een nieuwe versie van de L zijn er vooralsnog niet, maar wat niet is kan nog komen.

De vijf inzittenden van de testauto vinden in ieder geval een prima plek in de fullsize SUV. Vooral de bestuurder en bijrijder zitten op vorstelijke zetels, die uitgebreid elektrisch zijn te verstellen. Waar de President Line (die je alleen met andere motorisering kunt krijgen) voorzien is van zitverlengers, bieden de sportstoelen van de duurdere F Sport deze mogelijkheid gek genoeg niet.
Achterin beschikken twee inzittenden over verwarmbare en ventileerbare zetels, terwijl de leuning elektrisch is te verstellen. Ideaal op de lange rit waar de RX zich overduidelijk voor leent. Het blijft namelijk heerlijk stil aan boord van de Lexus, tenzij je het geweldige Mark Levinson audiosysteem inschakelt.

371 pk
551 Nm
210 km/h
5,9 s
8,0 (10.1) l/100km
182 g/km
D
22%
€ 83.515
€ 131.990
€ 2.420 / maand
€ 329 - € 376 / kwartaal
  • NIO EL7 100 kWh

  • BMW iX xDrive40 High Executive

  • Volvo XC90 B5 AWD R Design

  • Audi Q7 3.0 TDI e-tron quattro Premium Edition

  • Land Rover Range Rover 3.0 TDV6 Autobiography

  • 2018 - Lexus RX L 450h 4WD President Line

  • 2016 - Lexus RX 450h F-Sport

  • 2012 - Lexus RX 450h Hybrid AWD President Line

  • 2009 - Lexus RX 450h Luxury

  • 2007 - Lexus RX 400h Executive