Seat Arona 1.5 TSI FR Business Intense

- 26 mei 2019

Zakelijkheid met een twist

Seat kreeg de afgelopen jaren vooral de kritiek dat de interieurs lang niet zo frivool waren als het exterieur van haar auto's deed vermoeden. In de Arona is dit gelukkig niet het geval, want Seat heeft er duidelijk werk van gemaakt om het interieur een sportief en fris uiterlijk te geven. Het ontwerp is in hoofdlijnen vormgegeven zoals we dat kennen van de Volkswagen-groep: opgeruimd en ordelijk. Alle knoppen zitten waar je ze verwacht en de ergonomie en het bedieningsgemak zijn prima voor elkaar. Toch is het interieur van de Arona allerminst saai te noemen. In de FR is er gebruik gemaakt van contrasterend rood stiksel, dat onder andere op het stuur en de kunstlederen bekleding van het dashboard te zien is. Verder zijn er aluminium sierlijsten op de deuren aangebracht en zijn zelfs de gordels voorzien van rode randen. De afwerking van het interieur is grosso modo in orde; wel is het zo dat op de minder zichtbare plekken ook mindere materialen zijn gebruikt. Met name aan de onderkant van het dashboard is dit zichtbaar.†

De zitpositie in de Arona is goed; de stoelen zitten lekker en bieden voldoende ondersteuning, maar het valt op dat de armsteun niet flexibel is in te stellen. Dit is opmerkelijk, omdat het bij andere auto's van de Volkswagen-groep meestal wel mogelijk is. Ook achterin de Arona zit je als volwassene prima, er is duidelijk meer ruimte dan in de Ibiza. De bagageruimte van de Arona is met de bank omhoog 45 liter groter dan die van de Ibiza. De Arona is vanuit praktisch oogpunt dus de betere keuze. Ook de multimedia is dik in orde. Onze testauto was voorzien van de welbekende Virtual Cockpit en een groot scherm in de middenconsole. De interface is duidelijk en werkt zeer snel. Het audiosysteem van Beats Audio produceert een lekker diep geluid en is tegenwoordig ook geschikt voor een breder palet aan muziekgenres. Apple CarPlay werkt tevens zeer goed in de Arona, het is alleen jammer dat met het gebruik van CarPlay de rest van de multimedia in de auto, bijvoorbeeld de navigatie op de Virtual Cockpit, niet meer wordt getoond.

150 pk
250 Nm
207 km/h
8,2 s
7,2 (4.9) l/100km
115 g/km
C
22%
€ 19.800
€ 31.500
€ 578 / maand
€ 115 - € 131 / kwartaal
  • Jeep Renegade 1.0 GSE T3 Limited

  • Mazda CX-3 SKYACTIV-D 6AT GT-M

  • Ford Fiesta Active 1.0 EcoBoost 100

  • Ford EcoSport 1.0 EcoBoost ST-Line

  • Kia Stonic 1.0 T-GDI 120 pk DynamicLine

  • CitroŽn C3 Aircross Puretech 110 EAT6 Shine

  • Hyundai Kona 1.0 T-GDI Premium

  • Opel Crossland X 1.2 Turbo Innovation

  • Opel Mokka X 1.4 Turbo Innovation

  • Peugeot 2008 1.2 PureTech 130 GT-Line

  • Suzuki Vitara 1.4 Booster Jet All Grip S