BMW 6 Serie GT 630d High Executive

- 25 juni 2018

Uitstraling kan beter

De gebruikte materialen zijn prima, maar zeker voor dit segment niet uitzonderlijk. Het vele gebruik van glimmend pianolak en grote kunststof bedieningselementen maakt dat de uitstraling minder is dan bij de directe premium concurrenten van Audi en Mercedes-Benz. Vooral de bedieningsknoppen van de multimedia en klimaatcontrole zouden een aantal klasses lager niet misstaan. Daarnaast kan het M-stuur ons ook niet echt bekoren. Het kunststof is te opvallend aanwezig en de knop voor de stuurwielverwarming is knullig weggewerkt. Dat terwijl het stuur uit de 7 Serie een pareltje is. Ook hierop lijkt BMW te hebben beknibbeld om het huidige topmodel 7 Serie niet in de weg te zitten.

Is het dan slecht toeven in de 6 GT? Integendeel, want de ruimte binnenin de wagen is uitzonderlijk te noemen. Bovendien worden geluiden van buiten keurig tegengehouden en wordt je op alle zitplaatsen in de BMW keurig op je plek gehouden. Nog een groot voordeel ten opzichte van een gewone limousine is de uit de kluiten gewassen bagageruimte. Door de grote achterklep - in tegenstelling tot de 5 GT is de klep nu maar op één manier te openen - is de ruimte goed te benaderen en daarnaast is de inhoud van 610 liter ook nog eens gemakkelijk in te delen.

Tijdens het testen van de 5 Serie GT in 2009 viel ons op dat de auto onoverzichtelijk was. In de 6 GT wordt je geholpen door een batterij aan camera's - zelfs een infraroodcamera die wild en niet verlichte personen herkent, behoort tot de mogelijkheden - maar alsnog kun je door de lange neus en sterk aflopende C-stijl slecht inschatten hoe ver bepaalde verkeersdeelnemers of objecten bij je verwijderd zijn.

265 pk
620 Nm
250 km/h
6,1 s
8,8 (5.5) l/100km
129 g/km
B
22%
€ 83.922
€ 131.028
€ 2.402 / maand
€ 494 - € 532 / kwartaal
  • Jaguar XJ 3.0 Supercharged AWD Portfolio LWB

  • Maserati Quattroporte 3.8 V8 GTS

  • Mercedes-Benz S-Klasse S 350 BlueTEC Lang

  • Lexus LS 600hL President Line