Ford Transit Custom 2.0 EcoBlue TDCi 130 Automaat

- 22 november 2017

Eindelijk met automaat

In 2016 introduceerde Ford de nieuwe 2.0 TDCi die de oude 2.2 liter dieselmotor verving. Deze motor vindt ook in de vernieuwde Transit Custom zijn weg en dat kunnen we alleen maar toejuichen. Met minimaal 360 Nm koppel is de Transit Custom zeker geen stakker. Tijdens de persintroductie hadden wij de gelegenheid om met alle motorisaties op pad te gaan. Het valt op dat de 105 pk versie met 360 Nm er al lekker aan trekt, terwijl er enkele honderden kilo's aan belading wordt meegenomen. Het koppel is goed te hanteren, mede door de fijne handgeschakelde versnellingsbak met zes versnellingen. Maar toch vinden we de zestraps automaat in combinatie met de 130 pk versie de prettigste combi en een terecht onderwerp van deze test. De vraag naar een automatische transmissie wordt alleen maar groter en inmiddels kunnen de automaten veel meer trekgewicht aan dan voorheen: zo kan de testauto 1.900 kg trekken (2.500 kg als handgeschakelde versie). De traditionele automaat pakt lekker op en weet de motor op koerssnelheid behoorlijk laag in de toeren te houden. Waar de 105 pk met handbak bij 1.500 rpm onrustig en lawaaiig is, rijd je rond dat toerental met de automaat - in combinatie met het hogere vermogen - in alle rust.

Bovendien is er bij de automaat geen sprake van onstuimig terugschakelen. Zelfs niet in het heuvelachtige gebied waarin wij de auto rijden. Als je het gaspedaal intrapt, is er wat lichte twijfel alvorens er teruggeschakeld wordt, maar door het snelle oppakken van de auto heb je daar helemaal geen last van. De Sport is voorzien van een 170 pk versie van de 2.0 EcoBlue en aan dat vermogen heb je voornamelijk wat als je de wagen constant vollaadt of vaak met een trailer onderweg bent.
De dieselmotor van Ford voldoet aan de Euro6 norm, mede door het additief aan de brandstof en een start/stop-systeem. Tijdens de introductie konden we geen betrouwbaar praktijkverbruik vaststellen, maar de fabrieksopgave is een stuk rooskleuriger dan die van de vervangen 2.2 TDCi.

130 pk
385 Nm
160 km/h
0,0 s
onb (7.2) l/100km
187 g/km
A
22%
€ 0
€ 0
€ 0 / maand
€ 630 - € 680 / kwartaal