
BMW 3 Serie Touring“A thing of the past?”Energielabel E | 22% bijtelling
Met de toenemende populariteit van SUV's en elektrische auto's, zou je bijna vergeten dat er ook nog mensen zijn die behoefte hebben aan een meer traditionele allrounder op diesel. BMW komt deze groep klanten al jaren tegemoet met de 3 Serie Touring. Wij rijden hem als 320d mét vierwielaandrijving.

BMW 3 Serie“Het zit 'm in de mix”Energielabel C | 22% bijtelling
De 3 Serie is absoluut de meestverkochte auto van BMW. Het model werd zelfs meer dan dubbel zo vaak verkocht als de tweede verkooptopper van BMW; de 5 Serie. De verkoopcijfers vanaf 1983 laten zien dat er vanaf dat jaar 243.463 exemplaren van de Dreier in Nederland werden geleverd.

BMW 3 Serie Sedan“Erop en eronder”Energielabel A | 22% bijtelling
Daar staat 'ie dan: de gefacelifte BMW 3 Serie. Pardon? Ja, je leest het goed: al sinds vorig jaar staat de opgefriste 3 Serie bij je BMW-dealer in de showroom. Misschien was het je niet eens opgevallen. Ren dan niet meteen naar de opticien, want het nieuws zit vooral onderhuids.

BMW M3 Sedan“Vitamine M”Energielabel F | 22% bijtelling
Hij kwam ter wereld in 1986 en werd al snel op handen gedragen: de BMW M3. Maar tijden veranderen. Ruim een kwart eeuw later wordt de legendarische publiekslieveling met uitsterven bedreigd. Dat de M3 Coupé al is gesneuveld als gevolg van BMW's eigen upscale policy is nog tot daar aan toe.

BMW 3 Serie GT“Ruimte voor uitbreiding”Energielabel C | 22% bijtelling
Wie ooit een BMW 3 Serie heeft gehad, dreunt moeiteloos een rijtje argumenten op waarom die auto eens op de oprit heeft gestaan. Of het nu z'n tijdloze uitstraling was, die smakelijke zes-in-lijn of het rijplezier, aan kwaliteiten ontbrak het de Dreier nooit.

BMW 3 Serie“Goednieuwsshow”Energielabel B | 22% bijtelling
Je kunt zeggen wat je wilt over het Nederlandse bijtellings- en belastingsysteem, het is en blijft een feit dat het de autoverkopen kan maken en breken. BMW heeft het CO2-kunstje donders goed in de vingers en ziet de verkoopcijfers als een Saturnus 5 de hoogte in vliegen.

BMW 3 Serie Touring“Vervolg op een succes”Energielabel D | 22% bijtelling
Wanneer zo eens in de zeven jaar het doek van een nieuwe generatie 3 Serie wordt gehaald, sta je als BMW zijnde gegarandeerd in de schijnwerpers. Da's niet zo vreemd als je weet hoe belangrijk de Dreier voor de Beierse autofabrikant is.

BMW 3 Serie“Stof tot nadenken”Energielabel D | 22% bijtelling
Vroeger was het leven overzichtelijker. Neem het modellengamma van BMW; met de 3, 5 en 7 Serie werd een groot deel van de markt afgedekt, maar in de loop van de afgelopen decennia zijn daar de 1 en 6 Serie bijgekomen, en de Z en X-modelreeksen.

BMW 3 Serie Coupé“Snijden in plezier?”Energielabel E | 22% bijtelling
Rijden in een BMW staat synoniem voor rijplezier en genot, niet in de laatste plaats door de heerlijke zes-in-lijn motoren. Toch zijn de Bayerische Motoren Werke groot geworden met het produceren van krachtige viercilinders.

BMW 3 Serie Cabriolet“Hete adem”Energielabel G | 22% bijtelling
Toen BMW's showrooms in 2007 werden verrijkt met de nieuwe 3 Serie Cabriolet, kende de auto een riante uitgangspositie in het segment van premium vierzits cabriolets.

BMW 3 Serie“Leaselieveling”Energielabel D | 22% bijtelling
BMW is zeer succesvol met hun visie op zuiniger rijden: EfficientDynamics. Dat staat voor minder uitstoot, zonder dat dit ten koste gaat van het rijplezier. Met de nieuwe 320d EfficientDynamics Edition wil het merk vooral de zakelijke rijder voor zich winnen.

BMW 3 Serie “Nog steeds de maatstaf?”Energielabel G | 22% bijtelling
Grote banken gaan failliet, huizen worden minder waard en beurskoersen maken een vrije val. Kortom, het zijn onzekere tijden. Toch is er één zekerheid waar we altijd op kunnen vertrouwen: als een auto een paar jaar op de markt is, dan krijgt hij een opfrisbeurt.

BMW 3 Serie Touring“A-mazing”Energielabel D | 22% bijtelling
BMW staat bekend als een premium merk met een sportief karakter. Sportieve auto’s zijn meestal niet de meest zuinige en milieubewuste auto’s, kijk maar eens hoeveel moeite ‘echte’ sportmerken als Porsche of Ferrari hebben met de steeds scherper gestelde milieu-eisen.

BMW M3 Coupé“Kanon met twee gezichten”Energielabel G | 22% bijtelling
Gek eigenlijk, dat een simpele code, bestaande uit een letter en een cijfer, zoveel emoties kan oproepen bij autoliefhebbers. Zeg “M3” en men weet meteen waar je het over hebt. In ruim twintig jaar is deze auto zo’n begrip in de autowereld geworden, dat hij totaal geen introductie behoeft.

BMW 3 Serie Cabrio“Sportiviteit voor daklozen”Energielabel F | 22% bijtelling
Sommige innovaties maken een product opeens een stuk bruikbaarder. Denk maar eens aan wat de lift voor de wolkenkrabber betekende, de afstandsbediening voor de televisie of het internet voor de computer.

BMW 3 Serie CoupéEnergielabel G | 22% bijtelling
Minder is meer. Dat is de filosofie achter de BMW 3 Serie Coupé. Men neemt een gewone 3 Serie, laat vervolgens de achterdeuren weg, evenals wat hoofdruimte op de achterbank en wat bagageruimte in de kofferbak en zo is een 3 Serie geboren die puurder is dan de burgerlijkere sedan.....

BMW 3 SerieEnergielabel G | 22% bijtelling
In het rijtje van auto’s die ik persoonlijke heb bezeten, staat een BMW 3 Serie. Een diamantzwarte 316 uit 1987 van het type E30 in tweedeurs sedan uitvoering. Wonderschoon met zijn dubbele koplampen, de originele aluminium sportvelgen en spectaculair rijdend door zijn achterwielaandrijving.

BMW 3 SerieEnergielabel F | 22% bijtelling
De week voorafgaand aan deze rijtest heb ik een andere versie van deze auto al uitvoerig kunnen testen. Ik heb reeds vele rondjes gereden met de 330i op de Nürburgring. De 330i ontpopte zich daar als een zeer weg-vaste en vooral snelle auto, waarmee ik mijn concurrentie ver achter me liet.