Mazda CX-3 SKYACTIV-G 120 GT-M

- 28 mei 2015

Dynamiek en souplesse

We zijn op pad geweest met verschillende motorisaties en aandrijvingen. De CX-3 is leverbaar met een 2,0 liter benzinemotor met 120 of 150 pk en later dit jaar met een 1,5 liter 105pk dieselmotor, die gelijk goed is voor 20% bijtelling. De krachtigste benzinemotor is alleen leverbaar in combinatie met vierwielaandrijving, voor de dieselmotor wordt dit een optie. De SKYACTIV-G 120 pk is alleen als voorwielaandrijver te krijgen en zal in de Nederlandse praktijk ruim voldoen. De motor pakt erg goed op en doordat er geen turbo in het spel is, blijft de motor heel geleidelijk zijn vermogen afgeven. De auto voelt zeker niet trager aan dan een CX-3 met de 150pk motorisatie. Sterker nog, de acceleratie gaat met minder geluid en meer snelheidsbeleving gepaard.†

Bij de SKYACTIV-G 150 doet de AWD een duit in het zakje als het om gewicht gaat en er zijn meer aandrijvingsgeluiden hoorbaar. Storend wordt het nooit, maar de 150 paardenkrachten zijn niet voelbaar aanwezig.†Ook zijn we al in de gelegenheid geweest om met de SKYACTIV-D dieselmotor te rijden die, in tegenstelling tot de benzineversies, wel over een turbo beschikt. Onder de 2.000 toeren zit er daarom niet veel pit in de motor, maar daarboven voelt de auto vlot aan en kom je niets te kort. De auto is vrij van trillingen en dissonanties en rijdt vloeiend.†Voor alle motoren geldt dat ze 1.200kg mogen trekken, wat weer belangrijk is voor caravanbezitters.

Ook het onderstel en de ophanging zijn het vermelden waard. Het onderstel is heel gebalanceerd en geeft goed door wat er onder de auto gebeurt. Het blijft comfortabel aan boord van de CX-3 en ook op slechte bergweggetjes niet zoekerig.†In bochten blijft de auto stabiel en helt niet over, wat hem erg dynamisch doet aanvoelen.†Het sturen gaat heerlijk direct en ook de handgeschakelde zesbak doet in alle versies precies wat hij moet doen.†De automaat hebben we ook getest: deze schakelt in de gewone stand onmerkbaar door, tenzij er veel van de motor wordt gevraagd door bijvoorbeeld invoegen of inhalen. Dan is een lichte twijfeling merkbaar en gaat de motor hoog in de toeren. Door de sportstand is er meer koppel beschikbaar, waardoor een acceleratie beter opgevangen wordt. De manuele stand is ook erg prettig, de bak reageert snel op de schakelcommando's, die optioneel via de flippers aan het stuur kunnen worden doorgegeven.

120 pk
204 Nm
192 km/h
9,0 s
onb (5.9) l/100km
137 g/km
D
22%
€ 20.990
€ 27.490
€ 504 / maand
€ 115 - € 131 / kwartaal
  • Ford EcoSport 1.0 EcoBoost ST-line

  • Kia Stonic 1.0 T-GDI 120 pk DynamicLine

  • CitroŽn C3 Aircross Puretech 110 EAT6 Shine

  • Hyundai Kona 1.0 T-GDI Premium

  • Opel Crossland X 1.2 Turbo Innovation

  • Opel Mokka X 1.4 Turbo Innovation

  • Peugeot 2008 1.2 PureTech 130 GT-Line

  • Suzuki Vitara 1.4 Booster Jet All Grip S

  • Honda HR-V 1.5 Executive

  • SsangYong Tivoli 1.6l 2WD Sapphire