Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI Comfortline

- 7 april 2015

Echte Volkswagen

Dat de rijeigenschappen van de Passat verder zijn verbeterd, betekent echter niet meteen dat Volkswagen nu schaamteloos het territorium van BMW betreedt. Daarvoor ontbreekt het de Passat bijvoorbeeld aan stuurgevoel. Op dat punt is de Passat namelijk een echte Volkswagen: hij stuurt mooi precies en direct, maar het blijft altijd een tikkie afstandelijk. Wie het maximale rijplezier uit de Passat wil halen, kan de 1.6 TDI bovendien beter links laten liggen. Niet dat de instapdiesel slecht presteert, maar zeker in een auto als de nieuwe Passat, die met zoveel gemak kilometers asfalt verslindt, is het af en toe best prettig als je wat vermogensreserves kunt aanspreken en dat is precies waar het voor de 1.6 TDI zo'n beetje ophoudt. Het blok voldoet, maar ook niet meer dan dat. Voor net dat beetje extra is de Passat er gelukkig ook als 2.0 TDI met 150, 190 of zelfs 240 pk, waarvan die eerste twee - net als deze 1.6 TDI - met 20% bijtelling te rijden zijn.

Toch valt er verder goed met de 1.6 TDI te leven. Het blok draait zonder herrie z'n rondjes en dat zien we ook wel eens anders bij een instapdiesel. Daarnaast werd de TDI wat sterker en dat zorgt, in combinatie met het afgenomen gewicht, voor verbeterde prestaties: de top ligt nu op 204 km/h en de sprint van 0 tot 100 km/h neemt exact elf tellen in beslag. Wanneer je de schakeladviezen opvolgt, pakt de 1.6 TDI bovendien zonder brommen op, al moet 'ie helemaal onderin wel even een korte aanloop nemen voordat 'ie de vaart erin zet. Aan toeren maken heeft de TDI echter een broertje dood en daarom is het goed om te weten dat het blok vanaf zo'n 1.500 rpm gelukkig goed op stoom komt. Pas wanneer je even vlug wilt inhalen, merk je dat de 1.6 TDI op z'n tandvlees loopt. Dat is meteen één van de grootste beperkingen van deze TDI. Daar staat tegenover dat je met een normale rijstijl vrij eenvoudig een verbruik van 1 op 18 kunt scoren, waardoor je op één tank een kleine 1.200 km kunt overbruggen.

120 pk
250 Nm
204 km/h
11,0 s
5,6 (4.1) l/100km
107 g/km
C
22%
€ 32.090
€ 40.052
€ 734 / maand
€ 358 - € 383 / kwartaal
  • Subaru Levorg 1.6GT-S Premium

  • Mazda 6 SportBreak SkyActiv-D 2.2 150pk TS+ Lease Pack

  • Toyota Avensis Touring Sports 1.6 D-4D-F Lease Pro

  • Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI Cosmo

  • Subaru Outback 2.5i Lineartronic CVT Premium EyeSight

  • Skoda Superb Combi 1.6 TDI Greenline Ambition Businessline

  • Mazda 6 Sportbreak SkyActiv-G 145 TS+

  • Honda Accord Tourer 2.2 i-DTEC 180 Type S

  • Hyundai i40 Wagon 1.7 CRDi Blue Business Edition

  • Renault Talisman Estate Energy dCi 160 EDC Intens

  • Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 150pk Titanium

  • 2020 - Volkswagen Passat Variant 1.5 TSI Elegance Business R

  • 2016 - Volkswagen Passat Variant GTE 1.4 TSI PHEV Highline

  • 2012 - Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TSI

  • 2011 - Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI Comfortline

  • 2009 - Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Bluemotion Comfortline

  • 2007 - Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI BlueMotion Business

  • 2006 - Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Highline