Ford C-Max Plug-In Hybrid Titanium Plus

- 3 maart 2015

Efficiëntiebladeren

Dat de C-Max een gemiddeld verbruik van 2 liter per 100 km en een CO2-uitstoot van slechts 46 gram per kilometer moet kunnen halen, komt door toevoeging van een 120 pk sterke elektromotor. Gecombineerd levert de aandrijflijn een maximumvermogen van 185 pk. Rijd je enkel op de elektromotor, dan is het uiteraard aangenaam stil in het interieur. Zoals bij alle andere plug-in hybrides is de fabrieksopgave qua verbruik in de praktijk enkel haalbaar als je niet meer dan 50 kilometer op een dag rijdt en er altijd voor zorgt dat het accupakket volledig vol is als je gaat rijden. In de praktijk kun je zo'n 35 kilometer op een 'lading' rijden. Na 871,5 kilometer met de C-Max slikte de benzinetank 42,29 liter. Dit resulteert in een gemiddeld verbruik van 4,9 liter per 100 kilometer. Het aandeel elektrische kilometers tijdens de testperiode was 297,4 kilometer. Dit is behaald door zo vaak mogelijk te laden aan een laadpaal of het stopcontact thuis én tijdens het rijden zo optimaal mogelijk te rijden: zoveel mogelijk energie regenereren bij het afremmen, voorzichtig accelereren en elektrisch te rijden in de file. Ben je volgens Ford goed bezig, dan spaar je steeds meer 'efficiëntiebladeren' op het schermpje rechts naast de snelheidsmeter. Hoewel het wat kinderachtig lijkt, doe je toch moeite om zoveel mogelijk bladeren aan de tak te krijgen.

185 pk
0 Nm
164 km/h
8,6 s
4,9 (2) l/100km
46 g/km
A
22%
€ 21.600
€ 34.995
€ 642 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Fiat 500L Living 1.6 MultiJet 120 Easy

  • Nissan e-NV200 Evalia Connect Edition

  • 2015 - Ford C-MAX 1.5 TDCi Titanium

  • 2013 - Ford C-Max 1.0 125pk Titanium

  • 2011 - Ford Grand C-Max 1.6 EcoBoost Titanium

  • 2006 - Ford Focus C-Max 1.8i-16V Futura S