Hyundai i20 1.2HP i-Motion

- 16 februari 2015

Comfortabel verbijten

Tijdens het rijden zal de i20 nooit verrassend uit de hoek komen. In de stad komt de auto goed mee met het verkeer en heb je niet het idee dat je iets tekort komt. Met het invoegen op de snelweg, of bij een inhaalactie heb je dat wel. De motor reageert niet vlot genoeg op het gaspedaal en terugschakelen is dan vereist. Wij rijden de 1.2 HP versie met 84pk, die voor algemeen gebruik net voldoet. Er is ook nog een 1.2 LP versie met 75pk. Hoewel de trekkracht bij de twee motoren hetzelfde is, zouden wij deze motor links laten liggen als je goed met het verkeer mee wilt komen.

Het schakelen gaat licht, maar wel trefzeker. Het is een fijne bak, die het terugschakelen - wat wel eens nodig is bij deze auto - niet vervelend maakt. De besturing is eigenlijk zoals je van een dergelijke auto verwacht. Niet zo direct en behoorlijk licht, wat wel eens om correcties vraagt bij lange stukken rechtuit. Inparkeren en draaien gaat daarentegen wel gemakkelijk. Het onderstel is comfortabel en filtert veel oneffenheden weg. De auto wordt niet snel stoterig en dit maakt de auto voor langere stukken uitstekend vervoer.

Wat ook opvalt, is de stilte aan boord van de i20. Het geluidscomfort op kruissnelheid is als die van een klasse hoger. Bij acceleratie hoor je de motor wel, maar niet hinderlijk. Bandengeruis wordt door de isolatie goed teruggedrongen, hoewel daarbij wel opgemerkt moet worden dat wij op 15 inch stalen velgen reden. Bij grotere wielmaten en lichtmetalen velgen zal dit ongetwijfeld meer aanwezig zijn. De auto is dus overduidelijk op comfort afgesteld en weet dit ook te vertalen naar prettig rustig rijgedrag. Snel en sportief moet je er nooit mee willen rijden, maar van a naar b is geen enkel probleem. Zelfs als het de b van Bergerac is.

84 pk
122 Nm
170 km/h
13,1 s
6,6 (4.7) l/100km
109 g/km
C
22%
€ 14.495
€ 17.085
€ 313 / maand
€ 94 - € 106 / kwartaal
  • Toyota Yaris 1.0 VVT-i Lounge

  • Kia Rio 1.2 CVVT DynamicLine

  • Fiat Panda CNG TwinAir Turbo 80 CNG Lounge

  • Ford KA+ 1.2 Trend Ultimate

  • Ford Fiesta 1.0 80pk Titanium

  • Nissan Micra 1.2 DIG-S Tekna

  • Dacia Sandero 0.9 TCe 90 LaurĂ©ate

  • Fiat Punto TwinAir Easy

  • Suzuki Baleno 1.0 BoosterJet High Executive

  • Volkswagen Polo BlueMotion 1.4 TDI

  • Mazda 2 1.5 90 pk GT-M

  • 2021 - Hyundai i20 1.0 T-GDi 48V Premium

  • 2015 - Hyundai i20 CoupĂ© 1.2 HP Comfort

  • 2013 - Hyundai i20 1.2 i-Motion

  • 2009 - Hyundai i20 1.4i i-Catcher