Lexus NX300h AWD President Line

Pawel Piotrowski - 6 maart 2015

Huzarenstukje

De Lexus NX is het eerste volledig nieuw ontwikkelde model waar hoofdontwerper Nobuyuki Tomatsu een meer expressieve designtaal op los mocht laten. En dat hebben wij geweten. Toen ik tijdens de IAA 2013 in Frankfurt voor het eerst oog in oog met de conceptuele voorbode LF-NX stond, was ik met stomheid geslagen. Het altijd brave en bescheiden Lexus had er een monster van een auto neergezet. Alsof het braafste jongetje van de klas opeens een punkkapsel is gaan dragen. Mooi kon ik de overdesignde LF-NX niet vinden, gedurfd was het wel.

Nu de productieversie op de markt is heb ik mijn mening bij moeten stellen. De Lexus NX300h heeft nog steeds een uitgesproken ontwerp, maar de scherpe kantjes zijn er van af. Voor mijn neus staat een modern ogende auto die zelfverzekerd uit de scherp gesneden Full LED koplampen de wereld in kijkt. Een bijzonder detail is de losstaande 'hockeystick' dagrijverlichting. De carrosserie heeft meer vouwen, hoeken en lijntjes dan ik van Lexus gewend ben en de auto heeft zichtbaar meer stance. Toch herken je er direct een Lexus in. Vooral en profil heeft de NX300h veel met de grotere RX450h gemeen. Wat mij betreft heeft Nobuyuki Tomatsu een huzarenstukje geklaard; in het ontwerp van de NX zit veel meer lef, zonder aan elegantie in te boeten.

197 pk
270 Nm
180 km/h
9,3 s
6,9 (5.2) l/100km
121 g/km
B
22%
€ 46.390
€ 71.390
€ 1.309 / maand
€ 222 - € 254 / kwartaal
  • Alfa Romeo Stelvio 2.0T AWD First Edition

  • DS DS 7 Crossback BlueHDi 180 S&S Performance Line

  • Jaguar F-Pace 2.0 D AWD Portfolio

  • Land Rover Range Rover Evoque TD4 180 HSE

  • Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+

  • Land Rover Discovery Sport SD4 HSE

  • Kia Sorento 2.2 CRDi AWD ExecutiveLine

  • BMW X3 sDrive18d High Executive

  • Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 4WD i-Catcher