Jeep Cherokee 2.0 CRD Longitude

- 10 februari 2015

Een nieuwe stap

Het vooroordeel dat Jeeps hoekig zijn, kan al een tijdje van tafel. Hoewel de onlangs geïntroduceerde Renegade veel weg heeft van de oer-Jeeps, waren de laatste generaties van de Cherokee en Grand Cherokee al een stuk ronder van vorm. Met de nieuwste Cherokee zet Jeep een volgende stap in de vernieuwing van het design. De klanten van Jeep willen zich met hun auto onderscheiden van de massa en dat doet de auto zeker. Aan de achterzijde heeft hij een vrij gewoon ontwerp. Hooggeplaatste achterlichtunits, een bijna geheel gladde achterklep en een zwart kunststoffen achterbumper geven de auto een robuuste uitstraling. Van opzij valt de bijzondere vorm van de raamlijn op. De sterk oplopende lijn aan de onderzijde- en de aflopende lijn aan de bovenzijde van de zijruiten geven de auto een onderscheidende, ietwat dynamische uitstraling. Recht afgesneden wielkasten zijn typisch voor een Jeep en vinden we dus ook terug op de Cherokee. Meest bijzonder gestileerd is de neus. Niet langer prijkt daar een rechtopstaande grille met zeven sleuven, maar is een aerodynamischer variant gekozen. Net iets boven de helft van de grille is een knik aangebracht in de sleuven. Hierdoor is de neus spitser dan ooit tevoren. Dit wordt extra benadrukt door de smalle koplampen. Aan de onderzijde van de neus vinden we - net als aan de achterkant - een grote zwarte bumper. Bestel je de auto in de basisuitvoering - zoals de 'onze' - dan staat hij op 17 inch lichtmetaal. Dit misstaat hem zeker niet, al zou één maatje groter de wielkasten net wat mooier vullen. Het ontwerp van de Cherokee kan niet iedereen bekoren: of je vindt hem fantastisch, of je vindt het niks. Wij behoren tot de eerste groep en als je je wil onderscheiden, dan past deze auto er goed bij.

140 pk
350 Nm
193 km/h
10,3 s
5,7 (5.3) l/100km
139 g/km
F
22%
€ 44.900
€ 47.080
€ 863 / maand
€ 494 - € 532 / kwartaal
  • Peugeot 508 SW RXH HYbrid4

  • Subaru Outback 2.0D Lineartronic Executive AWD