Porsche Cayenne S E-Hybrid

- 14 december 2014

Tweeslachtig

Zoek je een auto met weinig bijtelling en wil je je toch onderscheiden, dan is de Cayenne S E-Hybrid n van de mogelijkheden. Maar de vraag rijst of deze auto nog wel een chte Porsche is. Het antwoord is hierop is niet eenduidig.Verwacht je een auto met een opzwepend karakter, een rijgedrag voor gevorderden en een spektakel om mee te rijden, dan zal de Cayenne teleurstellen. Toch heeft de auto een tweeslachtig karakter. Aan de ene kant kun je er comfortabel en relatief zuinig mee cruisen, maar zet je de luchtvering - 2.000 euro - en de afstelling van motorrespons en directheid van het sturen op 'Sport Plus', dan is er geen n grote SUV die aan de Cayenne kan tippen. Met een directheid van een hot hatch gaat de auto de hoek om, waarbij de carrosserie verrassend weinig overhelt. Uiteraard voel je dat de auto meer weegt dan een Golf GTI, maar puur afgaand op het stuurgedrag zou je niet verwachten dat je met een auto van bijna 2.500 kilo onderweg bent. Alleen bij volgas optrekken en bij een noodstop merk je dat de auto wat in zijn vering duikt. De gang er in houden is dankzij het hoge vermogen en dito koppel geen probleem. Daarbij schakelt de sequentile achttraps automaat razendsnel. Bijzonder is dat de elektromotor vr de versnellingsbak is geplaatst. Hierdoor schakelt de bak ook over als je volledig elektrisch rijdt. Hierdoor maak je altijd optimaal gebruik van de kracht van de motor. Het overschakelen tussen de elektromotor en de drieliter V6 gaat zijdezacht. Schokken zul je niet voelen. Enkel aan het geluid zul je merken dat de motor is gestart.

416 pk
590 Nm
243 km/h
5,9 s
12,0 (3.4) l/100km
79 g/km
A
22%
€ 84.500
€ 125.029
€ 2.292 / maand
€ 372 - € 426 / kwartaal
  • Lexus RX L 450h 4WD President Line

  • Audi Q7 3.0 TDI e-tron quattro Premium Edition

  • Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD R-Design

  • Land Rover Range Rover 3.0 TDV6 Autobiography

  • 2010 - Porsche Cayenne Turbo

  • 2007 - Porsche Cayenne S

  • 2005 - Porsche Cayenne 3.2 V6