Subaru WRX STi 2.5T Sport Executive

- 10 november 2014

Geen krimp

Ondanks het vele plezier dat je kan beleven aan flink accelereren, zit daar nog niet het lekkerste rijgedrag. We kennen de WRX STi - in de gedaante van de Impreza - natuurlijk als de wagen waar helden als Colin McRae ongenadig hard over bochtige en slechte wegen raasden. Gelukkig is deze editie daar weer een mooie doorontwikkeling van. Helaas zijn de gravelpaadjes waar je even lekker los kan in Nederland met een vergrootglas nog niet te vinden, maar het betere bochtenwerk bleek geen enkel probleem. Of het nu een korte bocht is waar je strak de hoek om gaat, of een lange bocht waar je op hoge snelheid door jakkert, de STi geeft geen krimp. Althans, je gevoel geeft eerder aan dat je moet stoppen dan de techniek. Het prettige is dat het onderstel continu doorgeeft wat er onder de auto gebeurt. Hard en stug is hij zeker, maar toch niet kneiterhard.

Die techniek luistert deels naar de naam Active Torque Vectoring, waarbij het binnenste sturende wiel geremd wordt om onderstuur tegen te gaan. De eerste keer dat we dit ervoeren op een klaverblad, leek de besturing niet heel zeker. Het was alsof hij wat zoekende was, terwijl we in de praktijk snaarstrak de bocht door gingen. We bleken dus de activiteit van het systeem via het stuurwiel te voelen. Het is niet het enige hoogstandje van Subaru, want natuurlijk is de auto voorzien van het bekende Symmetrical All-Wheel Drive, waarbij de krachtsverdeling over de vier wielen handmatig meer naar de achterwielen te zetten is. Naast de tuimelaar die dat regelt, zit ook nog een knop waarmee de gasrespons van standaard sportief, naar wat sportiever of naar Sport Sharp gezet kan worden.

300 pk
407 Nm
255 km/h
5,2 s
11,4 (10.4) l/100km
242 g/km
G
22%
€ 75.995
€ 80.790
€ 1.481 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • Hyundai Ioniq 6 77.4 kWh RWD Lounge

  • Alfa Romeo Giulia 2.0T 280 Q4 Competizione

  • Mercedes-Benz C-Klasse Limousine 200 9G-Tronic Luxury Line

  • Tesla Model 3 Long Range

  • BMW 3 Serie 330i M Sport

  • 2011 - Subaru WRX STi 2.5T Sport Executive