Jaguar XJ 3.0 Supercharged AWD Portfolio LWB

Pawel Piotrowski - 4 november 2014

Een typische sportsaloon

Integendeel. Dankzij de nieuwe onderhuidse technologie weet deze oude kater nog menig concurrent achter zich te laten. Als leider van een geheim syndicaat hoef je tijdens een klopjacht niet bang te zijn om kracht of grip tekort te komen. Dankzij de supercharger en vierwielaandrijving beschikt de 340pk sterke zescilinder al bij lage toerentallen over voldoende koppel en tractie om vlot het hazenpad te kunnen kiezen. De acceleratie naar 100km/h wordt gevoelsmatig vliegensvlug geklaard en op constante snelheid ligt het toerental dankzij de acht verzetten aanmerkelijk lager dan voorheen. Bij 120km/h draait het soepele blok slechts 1.500tpm in de hoogste versnelling. Dat komt niet alleen de rust, maar vooral het verbruik ten goede. Het is vrij eenvoudig om relatief zuinig met de grote Jaguar te rijden. Op lange snelwegstukken haal je makkelijk 1 op 13 of meer. Met een gemiddeld testverbruik van 11 liter per 100 kilometer verbruikt de zescilinder bijna 4 liter minder dan de voormalige vijfliter achtcilinder. Dat verzacht de pijn van de minder opzwepend klinkende aandrijflijn enorm.

Maar er zit nog voldoende grimmigheid in de auto. Als typische sportsaloon waarin je vooral zelf wil rijden laat de XJ meer toe dan een gemiddelde directielimo. Zo is de motor niet fluisterstil, maar te allen tijde op een nette, niet te luide wijze, aanwezig met een hoorbare zescilinder sound. Dat betrekt je automatisch een stuk meer bij het rijden dan een volledig geïsoleerde kille sloep. Het luchtgeveerde onderstel met Adaptive Dynamics biedt daarbij een uitstekende mix tussen afstandelijk rijcomfort en toegewijd rijplezier. Het een sluit het andere niet uit. De Jaguar stuurt lekker direct en reageert levendig op koerswisselingen. Voor zijn formaat voelt de XJ zelfs verbluffend lichtvoetig en wendbaar aan, waardoor je soms vergeet dat je met een directielimo op pad bent. Over dit breed inzetbare talent beschikken slechts weinig automobielen. En met een vanafprijs van 87.210 euro is de Jaguar XJ de goedkoopste speler in zijn markt. Bij de Porsche Panamera en Maserati Quattroporte moet je voor dezelfde dosis plezier een stuk dieper in de buidel tasten.

340 pk
450 Nm
250 km/h
6,4 s
11,0 (9.9) l/100km
234 g/km
G
22%
€ 87.210
€ 145.440
€ 2.666 / maand
€ 286 - € 327 / kwartaal
  • Tesla Model S Plaid

  • Mercedes-Benz EQS 580 4Matic AMG Line

  • Mercedes-Benz S-klasse 450 4Matic Lang

  • Porsche Taycan 4 S Performance Battery Plus

  • BMW 6 Serie GT 630d High Executive

  • BMW 7 Serie 730d xDrive High Executive

  • Maserati Quattroporte 3.8 V8 GTS

  • Mercedes-Benz S-Klasse S 350 BlueTEC Lang

  • 2010 - Jaguar XJ 5.0 Portfolio LWB