Infiniti Q50 2.0T Performance

- 8 september 2014

Walhalla voor gadgetfreaks

Hét paradepaardje van Infiniti is het volladen van de modellen met allerlei elektronische hulpmiddelen. Wat eerder alleen in de S-Klasses van deze wereld te vinden was, vind je nu in de Q50. Willen we de hele lijst noemen, dan kunnen we een A4'tje vullen. Belangrijkste en meest merkbare gimmick is de drive-by-wire besturing. Op papier is het een briljante vinding. Tussen het stuurwiel en de voorwielen is geen mechanische verbinding meer, maar een flinke hoeveelheid elektromotoren en drie computers brengen de bewegingen van het stuur exact over naar de wielen. Voor de veiligheid is er nog wel een stuurstang aanwezig, maar bij het starten van de motor wordt deze connectie verbroken. Door een aanpassing van de software kan in principe elke gevoeligheid worden weergegeven. Geef je in het menu aan dat je de zwaarste stand prefereert, dan is de besturing uiterst direct en zwaar. Elke beweging van het stuurwiel zorgt voor een verplaatsing, wat enkel op bochtige wegen en lage snelheden prettig is. Daarbuiten is zelfs de meest indirecte stand te nerveus naar mijn mening. Daarbij worden oneffenheden in de weg enigszins - kunstmatig - doorgegeven en zorgt voor de nodige gewenning. Het systeem is standaard aanwezig op de 'Performance' en is als optie te verkrijgen op de andere varianten. Ondanks de minder prettige ervaring met de besturing, hebben we wel plezier gehad met de auto. Net zoals de motor van de auto geen racer maakt, is het onderstel tevens een mix tussen sportiviteit en comfort. Zeker op de grote velgen is de vering en demping aan de stugge kant, maar daardoor plakt de auto aan de weg in bochten. Bestel je hem met de 17 inch velgen, dan is het comfort hoogstwaarschijnlijk beter. Op goed onderhouden snelwegen ligt de auto als een blok op de weg en verlang je naar een lange rit. Samen met de heerlijk zittende en goed ondersteunende stoelen, verwachten we dat je ook na honderden kilometers fris en fruitig uitstapt.

211 pk
350 Nm
230 km/h
8,5 s
onb (4.8) l/100km
124 g/km
B
22%
€ 35.900
€ 43.500
€ 798 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • Toyota Camry 2.5 Hybrid Business Plus

  • Mazda 6 2.5 SkyActiv-G 194 6AT Signature

  • Ford Mondeo sedan 2.0 EcoBoost Vignale

  • Renault Talisman 1.5 DCi Intense

  • Kia Optima 1.7 CRDi DynamicLine

  • Mercedes-Benz C-Klasse C180 Avantgarde

  • Lexus IS300h F Sport Line

  • 2013 - Infiniti Q50 2.2d Sport