Renault Clio RS Turbo 200 EDC

- 18 juni 2014

Gooi-en-smijtcategorie

Op het eerste oog zijn de flippers vrij groot, maar in de praktijk blijkt waarom; ze zijn in iedere bocht nog met je uiterste vingers te bedienen. Dat komt de auto natuurlijk zeer ten goede, want hij valt natuurlijk nog steeds in de gooi-en-smijtcategorie waar we dit relaas mee begonnen. Met de RS Drive ingeschakeld schakelt de automaat een behoorlijk stukje later op en wordt daarnaast de besturing een tandje strakker. Daarna is het genieten geblazen op bochtige weggetjes waar je de auto op hoge snelheid een lange bocht door kan trekken, maar hem ook net zo makkelijk een korte bocht doorjaagt. Met het CUP-onderstel ondervind je op slecht wegdek echt wel hinder van het gestuiter, maar op dit soort momenten maakt het chassis dat je de grenzen heerlijk kan opzoeken. En daar moet je in het begin best even naar zoeken, want de Clio houdt lang koers voordat onderstuur het gaat overnemen. Overigens moet de RS Drive wel weer uit zodra je het wat rustiger aan gaat doen, want de hitsigheid en de hoogtoerige klanken komen best opdringerig over wanneer je even rustig door een dorpskern wil cruisen. En met de diepe brom van het blok dat alleen laagtoerig wordt belast heb je ook al genoeg aanzien. Voor de berijder worden deze fijne klanken af en toe nog versierd met subtiele plofjes bij schakelen of gas los.

Het behoeft geen betoog dat de technische ommezwaai voor de Clio RS samenvalt met milieutechnische prestaties. Een kleinere motorinhoud, een turbo en een automaat met dubbele koppeling zijn allemaal beproefde ingrediƫnten om het verbruik te drukken. Renault rept dan ook zelf van slechts 6,3 liter benzine per 100 kilometer. De vorige editie verbruikte zo'n 30% meer. Nu zijn opgaves over het algemeen wat optimistisch en ook nu moeten we constateren dat 7,5 liter realistischer is. Maar realiseer je dan wel dat je je in moet houden, want wanneer we een poosje plezier hadden zaten we nog een dikke liter gemiddeld hoger. Maar, met een RS moet je niet piepen over het verbruik, neem dan gewoon de vertrouwde Clio TCe 90.

200 pk
240 Nm
230 km/h
6,7 s
7,5 (6.3) l/100km
144 g/km
C
22%
€ 25.990
€ 30.664
€ 562 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Audi A1 Sportback 1.4 TFSI 122pk Ambition Pro Line

  • Volkswagen Polo BlueGT 1.4 TSI Executive Plus

  • Peugeot 208 1.2 PureTech GT-Line

  • Skoda Fabia 1.2 TSI Style

  • 2019 - Renault Clio TCe 100 R.S. Line

  • 2017 - Renault Clio TCe 120 Intense

  • 2013 - Renault Clio Estate Energy dCi 90 Dynamique Eco2

  • 2013 - Renault Clio TCe 90 Expression

  • 2009 - Renault Clio RS 2.0 16V

  • 2008 - Renault Clio Estate 100 TCE Dynamique

  • 2006 - Renault Clio 1.5 dCi 85 Dynamique

  • 2006 - Renault Clio 1.5 dCi 105 Dynamique Luxe

  • 2006 - Renault Clio V6

  • 2006 - Renault Clio 1.4 16v Dynamique Luxe