Kia Sportage 2.0 GDI 2WD ExecutiveLine

Pawel Piotrowski - 24 maart 2014

Alles een tandje strakker

Ten opzichte van de voorganger is het weggedrag van de vernieuwde Kia Sportage merkbaar verbeterd. Kia heeft onder andere de stuurinrichting en ophanging van het onderstel fors gemodificeerd. Dankzij een groter negatief camber en nieuwe tandheugel is de besturing rond de middenstand veel directer; het vage en zompige gevoel is compleet verdwenen. De elektrische bekrachtiging levert daarnaast meer weerstand. Ook de aanpassingen aan het onderstel vallen goed op. De demping is minder tolerant dan voorheen en laat minder koetswerkbewegingen toe.

Met name bij het aanremmen voor een bocht duikt de Sportage minder door zijn veren. Volgens Kia zakt de hij ook minder snel door zijn achterveren bij het trekken van een zware boot of caravan. De keerzijde van deze straffere setting is een nogal houterig weggedrag op slechte wegen. Sommige oneffenheden worden door de vering minder goed gladgestreken. Daar staat tegenover dat de Sportage zijn naam nu meer eer aan doet; als bestuurder word je meer bij het rijden betrokken.

166 pk
205 Nm
183 km/h
10,4 s
onb (8) l/100km
187 g/km
G
22%
€ 24.995
€ 40.495
€ 742 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • SsangYong Korando D20T Sapphire

  • Peugeot 3008 1.6 e-THP EAT6 GT-Line

  • Toyota RAV4 2.0 D-4D-F 2WD Dynamic

  • Mercedes-Benz GLA 180 CDI Lease Edition

  • Peugeot 5008 1.2 PureTech S&S EAT6 Allure

  • Volkswagen Tiguan 1.4 TSI Connected Series

  • Jeep Renegade 2.0 MultiJet Limited

  • Mazda CX-5 Skyactiv-D 2.2 HP AWD GT-M

  • Peugeot 3008 HYbrid4

  • Nissan Qashqai 1.6 dci Tekna

  • Skoda Yeti 1.2 TSI Ambition Outdoor

  • 2022 - Kia Sportage 1.6 T-GDI Hybrid GT-Plusline

  • 2016 - Kia Sportage 1.6 T-GDi DCT7 4WD GT-PlusLine

  • 2010 - Kia Sportage 2.0 CVVT X-Clusive 2WD

  • 2007 - Kia Sportage 2.7 V6 4WD X-ception