Lexus GS 300h Luxury Line

- 25 februari 2014

Bovenste plank

Er worden behoorlijk wat verschillende materialen in het interieur gebruikt, die ook nog eens verschillend van kleur zijn. Toch is het goed op elkaar afgestemd en wordt het geen ratjetoe. Goede afwerking is daar medeverantwoordelijk voor. Het leer van de stoelen en portieren in 'Saddle Tan' oogt chique, mede door de geperforeerde stukken. De volledig elektrische verstelbare zetels zitten als een Chesterfield. Met het instappen staat de stoel in de achterste positie om instapmanoeuvre te vergemakkelijken, maar het vervelende is dat dit juist weer nadelig is voor degene die achter de bestuurder plaatsneemt. Met de bestuurdersstoel in de goede positie kan je ook achterin comfortabel je benen kwijt. De hoofdruimte is wel wat aan de magere kant voor een Europeaan op lengte. De bagageruimte is niet heel royaal, maar daar zijn de accu's natuurlijk debet aan. Een vergelijking met de hybride concurrentie leert dat Lexus zijn zaakjes toch goed voor elkaar heeft, want dan is de GS ineens weer de ruimste.

De ergonomie sluit goed aan bij het comfort dat de stoelen bieden. Een brede armsteun en een polssteun achter de joystick die de multimedia bedient, maken het gebruiksgemak van alle functies op de middenconsole hoog. Des te opvallender dat sommige zaken wat raar in elkaar zitten. We noemen de elektronische handrem die rechts onder het stuur zit, of de knipperlichtstengel die fysiek in één positie blijft staan, maar een te klein verschil kent tussen drie keer of permanent knipperen. Meer dan eens bleef de clignoteur aanstaan, terwijl we alleen van rijstrook verschoven of gingen ze aan de andere zijde aan als we ze uit probeerden te zetten. Het grote scherm bovenaan het dashboard kent zeer veel functies, waardoor het soms even zoeken is waar je kan vinden wat je zoekt, maar dat went. Geheel bij de tijd, beschikt de GS ook over een DAB+-tuner. Digitale radio gaat het helemaal worden, aldus de zenders zelf, maar de grote hoeveelheid storingen van het signaal - dat in dat geval niet ruist maar een aantal tellen helemaal wegvalt - zorgden ervoor dat we uiteindelijk toch maar gewoon de FM-frequentie hebben gebruikt.

223 pk
300 Nm
190 km/h
9,2 s
6,5 (4.8) l/100km
110 g/km
A
22%
€ 55.890
€ 46.390
€ 850 / maand
€ 244 - € 278 / kwartaal
  • Infiniti Q70 2.2d Performance+

  • Kia Optima Hybrid ExecutiveLine

  • BMW 5 Serie Sedan 518d Business

  • Audi A6 2.0 TDI Ultra S Tronic S Edition

  • 2012 - Lexus GS 450h F Sport Line

  • 2010 - Lexus GS 450h Executive

  • 2006 - Lexus GS 450h Executive