BMW i3

- 21 februari 2014

Bijzondere ervaring

De eerste meters met de i3 zijn even wennen, dat komt vooral door het 'one pedal drive' concept. Bij het loslaten van het gaspedaal rem je zo sterk af, dat je het rempedaal alleen in noodgevallen nodig hebt. Ben je er aan gewend, dan rijdt het heel ontspannen. Sowieso is de i3 erg prettig in de omgang. Anders dan veel andere elektrische of hybride auto's, geeft hij goed door wat er onder de wielen gebeurt en reageert hij snel op stuurcommando's. De kleine draaicirkel zorgt ervoor dat je weinig ruimte nodig hebt voor richtingswisselingen. En ondanks de bijzonder smalle banden (155mm bij 20 inch!) is de wegligging heel behoorlijk. Verder is de stilte opvallend. Niet alleen vanwege het ontbreken van een verbrandingsmotor, de auto is ook buitengewoon goed geïsoleerd.

In de i3 kun je kiezen uit drie instellingen voor het rijgedrag; comfort, eco pro en eco pro+. De verschillen zitten vooral in de gasrespons en maximum snelheid. Zo is de comfort-stand goed voor 150km/h en de meest directe reactie op het gaspedaal. Zet je 'm in eco pro+, dan is de koek op bij 90km/h en gaat het gasgeven wat stroperig. De eco pro modus zit er precies tussenin. Het acceleratievermogen van de i3 trouwens opmerkelijk. Niet minder dan 170pk perst de elektromotor er uit en bij een gewicht van nog geen 1.200kg zorgt dat voor zeer vlotte prestaties. De beleving is wel heel anders dan bij een conventionele auto: trap je het pedaal diep in, dan is er eerst wat vertraging en daarna een heel sterke, lineaire acceleratie, uiteraard zonder enig motorgeluid.

170 pk
250 Nm
150 km/h
7,2 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
12%
€ 35.500
€ 47.553
€ 476 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Audi S1 Sportback 2.0 TFSI quattro Ambition

  • 2019 - BMW i3s 120Ah