BMW i3

- 21 februari 2014

Duurzaamheid centraal

Aan veel zaken merken we dat de i3 niet zomaar een auto met elektrische aandrijving is. Het is een integraal concept waarbij ieder onderdeel - van het chassis tot aan de bekleding - in dienst staat van duurzaamheid. Neem bijvoorbeeld de eerder genoemde 'kooi' van carbon, een primeur voor een massaproductieauto. Door het chassis op te trekken uit dit uiterst sterke en lichte materiaal, is de i3 honderden kilo's lichter dan concurrenten van hetzelfde formaat. De weegschaal blijft steken op een bescheiden 1.195kg. En dat heeft belangrijke voordelen, zo rijdt hij veel lichtvoetiger dan een vergelijkbare auto van 1.400 of 1.500kg. Verder kost het veel minder energie om een lichtere auto voor te bewegen, wat weer een gunstige effect heeft op de actieradius.

Officieel bedraagt die actieradius zo'n 190km, volgens de standaard cyclus (NEDC). In de praktijk red je dat niet, vooral als je met de i3 ook op de snelweg komt. Reken op zo'n 120 tot 160km, afhankelijk van de omstandigheden. Daarna moet hij zes tot acht uur aan de lader om weer op te laden. Er worden snelladers langs de snelweg geplaatst (type CSS) waarmee je in 20 minuten kunt opladen tot 80%, maar op dit moment zijn er nog maar enkele geplaatst van dit type. Optioneel is er ook een versie met 'range extender' verkrijgbaar, tegen een meerprijs van net geen 4.500 euro. Er wordt dan een klein benzinemotortje naast het accupakket geplaatst, die niet de wielen aandrijft, maar wel zorgt dat de accu op peil blijft. Daardoor neemt de actieradius toe tot maximaal 300km.

170 pk
250 Nm
150 km/h
7,2 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
12%
€ 35.500
€ 47.553
€ 476 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Audi S1 Sportback 2.0 TFSI quattro Ambition

  • 2019 - BMW i3s 120Ah