Mercedes-Benz 500SE

Dennis van 't Kruis - 7 juni 2006

Het rijden

Als je net achter het stuur stapt, denk je als eerst: "hoe ga ik dit gevaarte door het verkeer loodsen?". Het breedtegevoel is in eerste instantie gigantisch, en toch blijkt als je een tijdje met de auto hebt gereden dat het allemaal wel meevalt. De auto blijft net zo breed, maar als je eraan bent gewend dan laat de 500 SE zich resoluut door het verkeer heen loodsen. En voor je bij de Mercedes-specialist, waar ik de testauto heb geleend, bij een weg komt die hogere snelheden toestaat, moet je eerst een aantal smalle straten door, dus je krijgt direct al genoeg oefening. De terugweg is twee keer zo erg omdat je dan via een smalle doorgang een fietspad moet oversteken. Allemaal niet belangrijk, het gaat om de Duitse limo en het enige wat je moet doen is het volgen van de ster op de motorkap. Wat tijdens het rijden vooral opvalt is het moeiteloze gemak waarmee snelheid wordt opgebouwd, we hebben het hier wel over een auto van 2000 kg. De voortstuwing wordt geregeld door een 5 liter V8 motor met 326 pk bij 5.700 tpm en 480 Nm bij 3.900 tpm. Daarmee schiet de 500 SE in 6,7 seconden naar de honderd kilometer per uur. Het lukte me tijdens een groot deel van de proefrit niet om deze tijd te halen. En dat terwijl ik het gaspedaal toch volledig intrapte. Maar daar trapte de auto dan weer niet in, want die wist dat er toch nog ruimte over was tussen het pedaal en het schutbord. Toen ik eenmaal daarvan ook op de hoogte was gebracht, bleek er een complete stal met Arabische volbloeden onder de motorkap verstopt te zijn, die allemaal stonden te trappelen om naar buiten te komen. De geluidsproductie blijft daarbij binnen de perken. Er is dan een mooie achtcilinder roffel te horen, waar volgens mij niemand zich aan kan storen. Het is sowieso een geluid dat hoofden doet omdraaien.

Binnenin de auto blijft het allemaal lekker rustig, mede dankzij de dubbele beglazing. Ondanks de immense power kun je niet beweren dat je het hier met een sportieve auto te doen hebt. Natuurlijk ben je sneller bij een stoplicht weg dan menig ander, maar zodra je hard een bocht induikt blijkt ineens dat het gewicht van de auto ook nog een partijtje meeblaast. Helaas dit keer geen minirotondetest. Dit omdat het verkeersbeeld het niet toeliet, maar enkele snelle bochten toonden wel dat deze auto niet vies is van een beetje overhellen. De zware neus wil dan eerst rechtdoor, maar gaat toch snel de gevraagde kant op. De achterzijde blijft netjes in het gareel, maar dat komt eerder doordat ik niet in de buurt van de grens ben geweest, al heb ik dat wel degelijk geprobeerd. Een ander opvallend detail tijdens het rijden was het brandstofverbruik, die ik door middel van de gemonteerde econoom goed in de gaten kon houden. En daarbij viel op dat tijdens een constante snelheid van 120 km/uur de econoom een waarde aangeeft van 7,5 liter per 100 kilometer.oftewel 1 op 13. Dat geeft deze mastodont een actieradius van 1300 km, maar wel onder het voorbehoud dat je deze snelheid constant kan aanhouden. Op die manier kom je nog eens ergens met € 150,- aan benzine in je tank. Je kunt dan vanuit Amsterdam in een keer doorrijden naar het Zuidfranse Marseille wat op ongeveer 1250 kilometer afstand ligt en waar je dan in een dikke twaalf uur naar toe zou kunnen rijden.

326 pk
480 Nm
250 km/h
6,7 s
onb (13.5) l/100km
320 g/km
G
22%
€ 108.181
€ 108.181
€ 1.983 / maand
€ 351 - € 401 / kwartaal
  • Audi A8 2.8 FSIe Pro Line +

  • Cadillac STS 4.6 V8 Sport Luxury