Nissan 370Z Roadster 3.7

Arnold van Schepen - 14 november 2013

Zijn ware aard

Mijn aanvankelijk zorg over de sportieve inborst is dan ook snel verdwenen. De automaat is adaptief en heeft snel in de gaten dat er van rijstijl gewisseld wordt. Even wat later remmen voor een bocht, een tikje scherper insturen en stante pede schakelt de bak duizend toeren later op. Je merkt meteen dat de motor zijn vermogen prachtig lineair opbouwt. In lage toeren biedt het koppel het blok veel uithoudingsvermogen, vanaf 2.500 toeren neemt de werklust het over. Vanaf dat toerental maakt de Z Roadster met speels gemak tempo, de naald van de snelheidsmeter beweegt dan net zo vlot over de schaalverdeling als de toerentellernaald. Bij 4.000 toeren begint het feest echt, het vermogen wordt dan razendsnel opgebouwd waardoor het toerental met speels gemak naar het rode gebied schiet. De motor klinkt hoog in toeren geweldig, het is dat de schakelindicator begint te knipperen, anders zou je ‘m nog duizend toeren méér laten draaien. Ook in dit toerengebied blijft de geluidsbeleving overigens aan de bescheiden kant, je medeweggebruikers zullen er meer van genieten dan jijzelf.

Met de kap dicht wordt je er voortdurend aan herinnerd dat een permanent dicht dak toch ook wel zijn voordelen heeft. De warmte-isolatie is prima, de geluidsisolatie kan beter. De aerodynamica van de Z Roadster is dik in orde waardoor je relatief weinig last van windgeruis hebt, maar de omgevingsgeluiden zijn wel duidelijk waarneembaar. Als je met 80 km/u naast een vrachtwagen met klapperende zeilen rijdt, kun je dat duidelijk horen. De belangrijkste vraag is echter hoe comfortabel de Z Roadster is met de kap open. Dankzij het windschermpje tussen de hoofdsteunen blijft het passagierscompartiment tot circa 90 km/u gevrijwaard van rijwind, ongeacht de windrichting en –kracht. Boven de 100 km/u begint de wind met je sharp dressed haircut te spelen, maar kun je nog prima een gesprek voeren. De Bose audio-installatie blijkt dan ook prima op zijn taak berekend, ondanks een halve herfststorm en geopende kap kun je nagenoeg ongestoord van je muziek genieten.

328 pk
363 Nm
250 km/h
5,8 s
10,5 (10.9) l/100km
254 g/km
G
22%
€ 77.770
€ 84.480
€ 1.549 / maand
€ 222 - € 254 / kwartaal
  • Audi TTS Roadster 2.0 TFSI quattro S tronic Pro Line plus

  • BMW 4 Serie Cabriolet 435iA High Executive

  • Morgan Roadster 3.0 V6

  • 2010 - Nissan 370Z Roadster 3.7 V6

  • 2009 - Nissan 370Z