Nissan 370Z Roadster 3.7

Arnold van Schepen - 14 november 2013

Ingetogen bruut

Wat ook bij een echte sportwagen hoort, is een gezonde portie motorgeluid en mijn verwachtingen op dat front zijn iets te hoog gespannen. Want de 328 paarden de kap doen wel erg stil hun werk. Okay, er is duidelijk een knaap van een motor aan het werk, maar dat had wel wat minder ingetogen gekund. Doordat de stoffen kap merkbaar minder geluid isoleert, wordt het motorgeluid stevig naar de achtergrond verdrongen. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik het geluid van de C63 AMG na een paar dagen wat gênant vond, en in dat licht bezien valt er ook wel wat te zeggen voor de sound van de 370Z. Bij een mooie toerrit zul je de rust en het schakelgedrag erg waarderen, de aandrijflijn zweept je niet op, terwijl je ongemerkt wel op of over de snelheidslimiet rijdt, met dank aan het enorme koppel. Na twee dagen kwamen de Z en ik nader tot elkaar, dankzij de weersomstandigheden. Tot dan toe waren de wegen bedekt met natte bladeren en dat vergt een behoudende rijstijl als je dik 300 pk enkel richting de achterwielen loodst. De Z schikt zich makkelijk naar een dergelijke rijstijl door telkens voor de 2.500 toeren op te schakelen. Hij toont zich dan een ideale cruiser waardoor je minder snel geneigd bent je rijplezier bij hogere toerentallen te zoeken. Maar goed, nu de wegen schoon en droog zijn kan ik de capaciteiten van onderstel en banden wat verder aftasten.

De Bridgestone’s Potenza combineren geweldig mooi met het onderstel van de 370Z, ze hebben zoveel grip dat de Z niet makkelijk tailhappy wordt. De Z zal niet snel oversturen als je rijstijl te sportief is voor de wegomstandigheden. Ondanks zijn korte wielbasis – korter nog dan die van de 350Z – blijft de achteras keurig in het gareel, ook als je abrupt of scherp instuurt. Uiteraard doet het lage zwaartepunt ook een duit in het zakje, want de wegligging is super. De 370Z Roadster rijdt als op de spreekwoordelijke rails. Als je de pk’s wat rianter doseert en het ESP om permissie voor een wat ruimere drifthoek hebt gevraagd, laat het chassis zien wat het vermag. In het bochtenwerk laat de Z zijn achterwerk controleerbaar swingen en blijft de balans in de auto van hoog niveau. Gas terug resulteert niet in een pendelende achterkant, maar in een snel hervonden balans. Onder die omstandigheden is de Roadster net zo mooi met het gas te sturen als zijn vast overdekte broer. De Z geeft geen enkele krimp, niets kraakt, rammel of tordeert, de kwaliteit van de carrosserie en het onderstel maken grote indruk. De enige kanttekening die ik over het onderstel maak heeft betrekking op de vering en demping van de vooras bij het aanremmen van bochten op hoge snelheid. Het incasseringsvermogen van de dempers schiet dan te kort waardoor de G-krachten invloed krijgen op de entree van de bocht. De Z zoekt dan de buitenkant van de bocht op waardoor je in de bocht moet corrigeren en de apex finaal mist. In de dagelijkse praktijk betekent dit niet dat de Z te kort schiet, maar wel dat je de bocht en de snelheid verkeerd hebt ingeschat. Voor je het weet sta je dan op Wrecked Exotics.com…

328 pk
363 Nm
250 km/h
5,8 s
10,5 (10.9) l/100km
254 g/km
G
22%
€ 77.770
€ 84.480
€ 1.549 / maand
€ 222 - € 254 / kwartaal
  • Audi TTS Roadster 2.0 TFSI quattro S tronic Pro Line plus

  • BMW 4 Serie Cabriolet 435iA High Executive

  • Morgan Roadster 3.0 V6

  • 2010 - Nissan 370Z Roadster 3.7 V6

  • 2009 - Nissan 370Z