Nissan 370Z Roadster 3.7

Arnold van Schepen - 14 november 2013

Power for money

Achterwielaangedreven open sportwagens met ruim 300 pk, ze zijn dun gezaaid. De Jaguar F-Type is de gevaarlijke nieuwkomer, de Porsche Boxster en BMW Z4 het vertrouwde recept voor open Duits rijplezier, maar daarmee hebben we de directe concurrenten eigenlijk wel gehad. Er is genoeg animo voor auto’s uit deze categorie, het is niet zo moeilijk om bijvoorbeeld een Boxster op de Nederlandse wegen te spotten. Bovendien heeft de concurrentie niet stilgezeten, in het bijzonder de F-Type mag er zijn. Nissan heeft in tegenstelling tot voornoemde merken een hele reeks bread-and-butter auto’s die ook bijdragen aan de omzet en merkreputatie, maar gelukkig zijn de Japanners hun sportmodel niet vergeten. Het belangrijkste bewijs daarvan is de introductie van de 370Z Nismo, de vaandeldrager van de Z-reeks. De Roadster werd op detailniveau bijgepunt, maar de Nismo zal waarschijnlijk niet in Roadster-trim verschijnen. De vraag rijst of de Z Roadster in zijn huidige gedaante weerwoord kan bieden aan de Britse en Duitse concurrenten.

Als we het concurrentievergelijk baseren op motorvermogen, dan zien we dat de Boxster S, de Z4 sDrive35i gunstiger geprijsd zijn, maar ook aanmerkelijk kariger zijn uitgerust. De F-Type is in de basis ruim tien mille duurder. Waar de concurrenten veel ruimte laten voor (soms stevig betaalde) personaliseringsmogelijkheden, is de optielijst van de Nissan kort. Het samenstellen van ‘onze’ 370Z Roadster begint uiteraard met de auto zelf (€77.770), het motorenaanbod is beperkt tot de beresterke en toerenminnende 3.7 V6. Vervolgens kiezen we de zeventraps automaat met schakelflippers waarmee de prijs op €79.600 komt. De Bose geluidsinstallatie is standaard, evenals bi-xenon koplampen en 18 inch velgen. De Diamond Black lak kost €995, de eveneens zwarte (en deels lederen) bekleding heeft geen meerprijs, terwijl de stoelen verwarmd én geventileerd zijn, top! We kiezen ook voor het technologiepakket van €3.750 waarin het Nissan Connect Premium navigatiesysteem met 9,3 GB muziekopslag en de 19 inch Rays velgen zijn opgenomen. We gunnen onszelf nog één optie in de vorm van velours vloermatten van 135 euro. Dat brengt de totaalprijs op €84.480, wat voor waar krijgen we voor dat geld?

328 pk
363 Nm
250 km/h
5,8 s
10,5 (10.9) l/100km
254 g/km
G
22%
€ 77.770
€ 84.480
€ 1.549 / maand
€ 222 - € 254 / kwartaal
  • Audi TTS Roadster 2.0 TFSI quattro S tronic Pro Line plus

  • BMW 4 Serie Cabriolet 435iA High Executive

  • Morgan Roadster 3.0 V6

  • 2010 - Nissan 370Z Roadster 3.7 V6

  • 2009 - Nissan 370Z